| 28. August 2024
28. August 2024
#48: Anmeldelse af Pixar's Inderst Inde 2 med metakognitive briller
Kim Oechsle har været i biografen og set animationsfilmen Inderst Inde 2 fra Disney/Pixar. I dagens episode af Den Metakognitive Podcast anmelder jeg filmen ud fra metakognitiv psykologi.
Som de fleste Pixar-film er det en gennemtænkt, meget underholdende og livsklog film, som vi alle kan lære af - børn, unge, voksne og gamle! Filmens hovedperson Riley var i den første film styret af sine følelser Glæde, Tristhed, Vrede, Afsky og Frygt. I 2'eren kommer teenageren under ombygning og nu kommer der flere følelser til: Angst, Flovhed og Kedsomhed. De begynder så småt at overtage styringen af Riley mens hun forsøger at forholde sig til gamle og nye venner.
Særligt Angst bliver dominerende og tager kontrollen over fantasi, tanker, selvopfattelse og adfærd.
Der er mange gode pointer i filmen omkring tanker og følelser som er baseret på forskellige psykologiske teorier og modeller, men i anmeldelsen ser jeg særligt på hvad der svarer til den metakognitive psykologi. Vi tager altså de metakognitive briller på og ser på hvordan filmen forholder sig til tanker, følelser, bevidsthed og selvfølgelig metakognitioner. Spoiler alert: Jeg kommer ind på noget af handlingen i min anmeldelse. Men måske gør det dig endnu mere nysgerrig på filmen!
Det er helt bestemt en god film, så jeg kan kun anbefale den, uanset om du vil se den med de metakognitive briller eller bare nyde filmen som den er.
Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller emner til podcasten, eller ønsker at deltage anonymt eller som dig selv.
Følg Den metakognitive podcast på youtube
Transkription
Den rå transkription foretaget af Transkriptor.
Velkommen til den metakognitive podcast, der handler om metakognitiv psykologi. Metakognitiv terapi og mindfulness. Velkommen igen til den metakognitive podcast i den her episode. Der vil jeg lave en filmanmeldelse. Jeg vil anmelde filmen inderst inde 2. Ud fra nogle metakognitive betragtninger. Det vil sige, Det er en metakognitiv anmeldelse, hvor ja altså både fortæller om min begejstring for filmen, men også kigger på filmen med de metakognitive briller på. Hvis du ikke har set inderst inde 2 eller inderst inde et som altså er nogen Disney pixer film tegnefilm. Så vil jeg lige advare dig om, at jeg i selvfølgelig i den her anmeldelse, der kommer ind på en del af handlingen i filmen. Så du skal lige overveje. Måske vil du faktisk selvom du ikke har set den blive endnu mere begejstret for den, når jeg anmelder den her. Men du skal bare vide. At, jeg fortæller lidt om, hvad der foregår i filmen, så Det er det, man plejer at kalde en. Spoiler alerd altså der vil komme nogle afsløringer som som fortæller om noget om, hvad der foregår i inderst inde. 2 så er du advaret. Inderst inde 2 af en fortsættelse af inderst inde et selvfølgelig øh, som handlede om. Reilly, som er Sådan en elleve-årig pige i etteren og i etteren, der var hun. Der skulle hun til at flytte, og så følger man så hendes følelsesliv. Efter under den her flytning her i toeren. Der er hun blevet teenager, og nu handler det mere om hendes relationer til de andre venner og andre unge hun møder. Og inderst indefilmen. De har altså et et virkeligt sjovt præmis, fordi Det er jo altså en animationsfilm hvor man kan lave alt muligt og Det er vildt flot grafisk så i inderst indefilmen der handler det om Vores indre følelsesliv. Så Det er Sådan II inderst inde filmene altså at vi styres af følelser at Vi har nogle grundfølelser, som er altså er små personer indeni os. Som styrer, og de har det her sjove kontrolpanel. Det vil sige, at når en eller 2 følelse ligesom overtager styringen, så overtager den følelse også kontrolpanelet. Og så reagerer man ud fra den følelse, og nogle gange så finder de ud af II fællesskab om hvad for nogle følelser der skal aktiveres, og så bliver det Sådan en blanding, så de har det her kæmpe kontrolpanel. Der kan styre alt muligt lige fra tårer til hvordan man knytter hænderne. Og Det er jo en et vildt sjovt præmis, fordi Jeg tror mange af os oplever faktisk lidt, at man nogle gange bliver styret af de her følelser indvendigt. Så så i en film Der er det jo super super sjovt og inderst inde et var virkelig også en succes og og jeg var selv inde og se den med mine børn det Det var rigtig, rigtig godt. Jeg synes jo også at man kan se den slags film som voksen og jeg ved jeg kender faktisk rigtig mange voksne som har været inde og se den. Uden uden børn så netop fordi hvis man er lidt psykologisk interesseret, så er det faktisk den virkelig. Sjov idé. I toeren Der er rile, så blevet teenager. Og det kommer der selvfølgelig noget rigtig sjovt ud af, så riley. Hun er er spiller ishockey og hun skal på en ishockey camp, og det kommer der en del konflikter ud af, fordi hun skal til at at agere sammen med nogle af de andre som. Som skal være på den her camp også, og det der så sker lige inden den her camp hun tager til i weekenden. Det er jo så at inden i willy der hvor alle de her følelser de er, der kommer der nye følelser til. Hidtil i etteren der har vi haft Sådan hovedpersonen inde i riley. Det er hendes glæde. Det vil altså sige følelsen glæde, og Det er lidt Sådan hende der der tager styringen i barnet. Og Det er jo måske en meget sjov idé, men Der er også vrede. Det er Sådan en lille rød firkantet figur Sådan mandetype der bare reagerer hårdt og brutalt og råber og skriger og overtager styringen nogle gange. Så er der afsky som er Sådan en en damefigur, som så er meget af Sådan en gallegrøn afskyfarve. Og så er der frygt, som altså er decideret frygt for alt muligt der kunne ske, og det dækker selvfølgelig også akutte bekymringer lige præcis nu her, så den i etteren særligt Der er frygt også Sådan en der der bekymrer sig. Og åh nej. Hvad kan der ske? Og så har vi også tristhed, som er en en blå madam, som virkelig kan sprøjte nogle tårer ud og i etteren Der er det der har hun en stor rolle, så vidt jeg husker. Til at virkelig blive ked af det. Så de her 5 grundfølelser. De er altså i starten af filmen, som det plejer at være, som vi kender det fra etteren. Og så rammer pludselig puberteten. Der er simpelthen en stor rød alarmknap der pludselig begynder at at dytte og blinke, og nu kommer puberteten bare rullende, og det betyder så en større ombygning af teenagerens indre, og det synes Jeg er vildt sjovt portrætteret, fordi det ender bare i rod og kaos inde i det her følelsescenter, så Der er Der er virkelig rodet og og og og kaos inde i. Der hvor de bor de her. Følelser her. Og det sker ligesom Vejle. Hun skal på den her ishockey camp. Det er virkelig en en sjov scene, synes jeg. Og så kommer der så også nogle flere grundfølelser til, fordi i puberteten pludselig så dukker der. En helt ny karakter op som er Sådan grundstyringen II toeren nemlig angst. Og angst den havde lige lidt svært ved at forstå først fordi Det er Sådan en en orange lille mobbet agtig figur med med stort krøllet garnagtigt hår og jeg Sådan kunne ikke lige relatere det til angst, men det giver mere og mere mening II løbet af filmen. Den kommer an på. Og så en 2 teenage eller pubertetsfølelse. Det er flovhed, og det tror jeg alle vi allesammen kan relatere til det her. Pludselig så forstår man. Så salt i nogle sammenhænge, og så bliver man bare lov og ved ikke hvad man skal sige så så flovhed II tegnefilmen her. Den er altså illustreret ved Sådan en kæmpestor teenagedreng buttet teenagedreng som som altså af pink går i Sådan en pink jogging dragt og har kæmpestore røde kinder og så gemmer sig inde i hætten. Simpelthen så Det er virkelig et godt billede på hvad flovhed er en klodset. Flovhed der næsten ikke ved, hvad han skal gøre af sig selv og bare gemmer sig så godt han kan inde i den her hætte her. Det kan jeg i hvert fald godt huske fra min teenagetid. Den her flove fornemmelse både over for voksne, men også for over for andre unge på det tidspunkt der så Det er rigtig godt illustreret og den sidste grundfølelse der så dukker op her i puberteten. Det er. Er kedsomhed, og som er Sådan en fransk figur. Som altså virkelig er doven og bare ligger på på sofaen det meste af tiden og kan styre det der kontrolpanel fra en app og Sådan virkelig ikke orker noget som helst og ikke orker at rejse sig. Så Det er det blev til til 8 grundfølelser som nu styrer willy når man kigger på de her grundfølelser med metakognitive briller, så så er der ikke rigtig noget. Altså Der er ikke nogen grundfølelser II metakognitive terapi eller den her model Vi skal tænke på at de fleste psykologiske retninger har jo en eller 2 form for forståelse af hvordan vi mennesker vi fungerer en eller 2 forsimplet model for hvordan vi fungerer. Og der findes rigtig mange forskellige forståelser og modeller inden for alt muligt. Både Vores tanker og følelser og. Freud han snakkede om om Vores fortrængte minder og Vores indre egoer og alt muligt forskelligt, og der alle de her modeller er jo lidt ligesom II fysik, at man forsøger at forklare noget ud fra en en forenklet model. Men modeller er ikke det samme som virkeligheden, så det skal man jo altid huske på. Men altså modellerne II inderst indefilmene er baseret på nogle af de psykologiske modeller, hvor man snakker om, at Vi har nogle grundfølelser. Og Det er det, Der er flere psykologiske retninger eller eller teorier bag, altså poul egman har blandt andet også så en der hedder plotic, som som har forskellige Sådan grundfølelser, så Det er Det er inderst indefinden helt klart inspireret af at have Sådan nogle grundfølelser. Der er også II moderne følelsesforskning, der der taler specielt lige så felt, men Berit om at at der nok ikke er Sådan nogle grundfølelser i virkeligheden. Vi kan godt vi kan godt snakke om dem. Særligt poul echmann siger, Der er de her grundfølelser, og vi kan måle dem, og vi kan. Vi kan registrere, at de er i alle kulturer over hele jordkloden. Og Det er i så feltmand Berit har Sådan II nyere tid forsket i. Og Sådan demonteret lidt den argumentation og sagt at at følelser Det er noget vi lærer undervejs. Det er noget vi lærer under Vores opvækst, og så begynder vi at kalde en en bestemt indre stemning for for en følelse. Og det alt det her. Det forholder metakognitiv terapi sig slet ikke til, altså metakognitiv terapi tager jo også en forenklet model af, hvordan vi mennesker fungerer. Og der snakker vi meget om metakognitioner, så det vil jeg. Det vil jeg snakke lidt mere om senere, men men selve den her følelses del og det at Vi er styret af følelser er ikke en del af af den måde vi vi modellerer Vores indre på II metakognitiv terapi og den her. Metakognitiv måde at at forstå os mennesker på, men derfor kan man jo sagtens relatere til det, og Det er jo det Jeg synes er helt vildt sjovt. I inderst inde så altså II toeren der kommer den her pludselige omvæltning hvor der kommer de her 3 nye stemninger eller følelser ind, som nu også begynder at at styre rilly. Og netop når vi snakker metakognitive model, så er er den her nye følelse angst. Den giver rigtig meget mening, for som sagt så havde jeg lidt ved at svært ved at forstå lige hvad hvad angst rollen er, fordi jeg jo typisk arbejder med angsten, når Det er er blevet til angstanfald og angstlighed og og Sådan noget men men det gav mere mening med at at angst er netop et spektrum her III filmen. Så Det er. Det er Sådan en. En slags styring af at hvad nu hvis der sker alt muligt, så Det er Sådan en slags videreudvikling af de her bekymringer, som frygt havde II etteren, så de her. Hvad nu hvis der kunne ske et det her eller hvad nu? Hvis hvis der kunne ske noget andet, og det må vi hellere håndtere. Og så begynder vi at bevæge os rigtig, rigtig meget ind i den metakognitomæne, fordi det netop bekymringer den her slags. Hvad nu hvis tanker som vi arbejder rigtig rigtig meget med i metakognitiv terapi? Fordi og det giver jo mening, at netop fordi Vores indre det handler rigtig meget om at beskytte os selv mod alt muligt der kunne ske med os, så forsøger Vores hjerner jo at at fremskrive hvad hvad hvad kunne der ske her senere i dag eller i morgen eller næste år? Og II inderst inde 2 Der er det altså angst som en følelse. Den her urolighed indvendig, som er Sådan en orange figur med med helt vildt hår som Sådan meget nervøst siger til de andre. Jamen vi bliver nødt til at tage højde for det her. Vi bliver nødt til lige at tænke det her igennem og angst overtager willy mere og mere og mere. Altså normalt så samarbejder de her følelser, men indimellem så er der jo så altså en følelse der overtager. Og glæde. Hun forsøger virkelig at sprede glæde og vende tilbage til at ryge skal være glad. Det er hendes formål og vrede er Sådan en også en meget konstruktiv følelse, når når der skal reageres på et eller andet og så kommer vrede og overtager og virkelig får følelserne ud. Og det samme med tristhed. Så når Der er noget at være ked af jamen så er det tristhed der overtager. Og altså nu kommer vejly den situation at hun oplever og her kommer altså flere spoillere hun får at vide af sine bedste venner, at de ikke længere skal gå på den samme skole. Og det får hun at vide, ligesom de tager afsted på den her ishockey camp. Det vil sige, at der begynder at starte en hel masse bekymringer. Det er angst, der styrer alle de her ting. For jamen så kommer hun til og miste de her 2 bedste venner. Og så møder de op på den her ishockey camp, hvor der bare er helt fantastiske. Nye sjove mennesker som roiley jo gerne vil være venner med, og så begynder der netop i teenageren her at opstå en masse indre konflikter, fordi hun vil på den ene side jo gerne være sammen med sine gamle venner. Men hun vil også gerne indgå i nogle nye fællesskaber. Og angst overtager mere og mere og mere af kontrollen fordi. Nu begynder Vejle jo så at se nogle dynamikker i, at hun må hellere hægte sig på de her populære piger på ishockeystolen. Og angst overtager så meget, at den begynder at lave nogle ændringer indeni riley og Der er nogle vildt sjove billeder og metaforer for hvordan vi mennesker. Fungerer som vi stadigvæk også kan kan relatere os til II den metakognitive model, fordi en af de Sådan grundstrukturer, som som Vi har i toeren her. Det er selvopfattelsen altså at vi mennesker har en eller 2 form for opfattelse af vor Vores, hvem Vi er, hvordan vi plejer at være Sådan grundstemninger og grundoverbevisninger i virkeligheden. Så Det er Sådan nogle af de her ideer fra fra kognitiv psykolog, så er psykologi som handler om, at vi vi samler op på det Vi har oplevet, og så får vi nogle overbevisninger om altså hvordan verden hænger sammen. Hvordan er verden et farligt sted? Er det et trygt sted? Og hvordan er mit mine relationer til verden? Hvordan forholder jeg mig til til verden, og hvordan er jeg egentlig dybt dybt inde? Så Der er Sådan nogle kerneantagelser, som man snakker om II kognitiv psykologi og nogle nogle regler for hvordan man så reagerer og lever sit liv og det. Det er jo Sådan noget af det, som som også kommer med ind i inderst inde 2. Hvor hvor det bliver tydeligt, at Der er Sådan nogle grundstrukturer og Det er Det er rigtig godt lavet, fordi i inderst inde Der er er minder så noget som Sådan nogle små kugler, Sådan nogle små glaskugler som alle de her forskellige minder som Vi har oplevet og de bliver gemt i forskellige lagre rundt omkring i Vores hukommelse. Men Der er også et helt nyt særligt sted i inderst n 2 og Det er så. Et Sådan helligt sted, hvor de tager nogen af de vigtigste minder ned putter dem med Sådan en lille sø og så så glider de ud i den her sø og så pludselig så danner de her minder altså Sådan et rigtig, rigtig smukt tårn af af hvad hedder det Sådan nogle små tråde eller søjler som tilsammen danner selvopfattelsen? Og det synes jeg faktisk er en en rigtig smuk og og nyttig metafor for at Vores selvopfattelse selvfølgelig er bygget af mange forskellige minder og. Her II inderst inde 2 i starten Der er det altså den her barnlige model, den her selvopfattelse som reile har fået gennem sin barndom, som som siger grundlæggende. Jamen Jeg er et godt menneske, så Der er Sådan en grundstemning en selvopfattelse som. Som opsummeres i den her ja et godt menneske og det bestemmer så Det er en del af det der bestemmer hvordan hun agerer og reagerer og oplever sig selv i forhold til andre. Og Det er Sådan den hun møder ind med til den her ishockey camp, at hun er et godt menneske og hun vil gerne være venner med de gamle venner. Hun vil også gerne venner, være venner med de nye, men hun har den her grundlæggende struktur, som gør at hun opfører sig. Efter de værdier, som hun nu engang har. Og Det er netop de her værdier her, som som altså er samlet til det her selvopfattelsestårn, og det synes Jeg er virkelig, virkelig smuk model. Det er Sådan fra den kognitive psykologi, og Det er heller ikke noget, man man arbejder direkte med i metakognitiv psykologi, fordi i det metakognitive Der er det jo altså. Der er man ligesom forenklet tingene og sagt, vi behøver faktisk ikke at at arbejde med de her overbevisninger. Vi behøver ikke at arbejde. Med med værdierne, fordi sindet er selvregulerende, så det vigtigste i metakognitiv terapi. Det er netop at man man arbejder med. Hvad er det Der er er i ubalance i øjeblikket? Og den ubalance man har i metakognitiv terapi. Det er jo så altså det at man man overtænker det, at man man virkelig tænker altså bekymrer sig rigtig meget om fremtiden. De her hvad nu hvis tanker hvad? Hvad kunne der ske og man forestiller sig levende hvordan? Tingene kunne gå galt, og derfor bekymrer man sig og det metakognitive i Det er jo så, at Der er et formål med det at gøre det, så det det kalder man de positive metak altså det der har et et nyttigt formål. Der er en nytteværdi ved og bekymre sig, og Det er der jo altså. Det ville være dumt aldrig at bekymre sig men men Det kan så komme i ubalance, så man overbekymrer sig og overtænker alt. Så Det er den ene metakognition, og den er faktisk rigtig rigtig godt repræsenteret i inderst inde 2 fordi Det er det som den her angstfølelse den begynder at overtage, og Det er faktisk virkelig, virkelig godt. Altså Jeg kan varmt anbefale inderst inde. 2 i kan nok høre min begejstring fordi det der sker er og her er altså endnu en spøjler, men Det er stadigvæk. Måske har du stadigvæk lyst til at se filmen, selvom jeg sprøjler det. Det der sker, er at angst overtager simpelthen fantasifabrikken, så Der er Sådan et et sted, hvor hvor fantasien den har frit løb, hvor hvor der blev simpelthen dannet alle mulige sjove forskellige tanker og ideer. Og det Det har jo hidtil været den her barnlige fantasi, som især glade har styret og lige pludselig så så. Så angst simpelthen for at skubbe de andre følelser væk, så de slet ikke. Har adgang til kontrolpalene kan Pernille længere, så det bliver kun angst. Og altså det bliver de nye følelser, angst og kedsomhed og og flovhed der ligesom overtager kontrolpanelet, og Det er lige præcis den ubalance, der så sker i rivis sind, som vi godt kan relatere til med med de metakognitive briller på så ubalancen er altså nu, at nu er det virkelig vigtigt at overtænke og overbekymre sig. Og Det er det angst sørger for så angstfiguren, der begynder simpelthen at at at kid eller at at Heidi den her fantasifabrik og det jeg kunne ikke lade være med at grine, da de så siger at at. De de andre følelser de opdager jamen angst bruger jo hendes egen fantasi imod hende. Og det synes jeg simpelthen var Sådan en god vending at bekymringer det bruger Vores egen fantasi og forestillingsevne imod os. Og Det er selvfølgelig de her positive. Der er en positiv hensigt, fordi vi gerne vil beskytte os, og Det er det, som som angst gerne vil. Hun prøver også at argumentere. For overfor de andre. Jeg ved faktisk ikke om Det er en Det er en han eller hun angst men, men Det er i hvert fald en figur, så angst prøver Sådan at argumentere overfor de andre. Jamen kan i ikke godt se, at vi bliver nødt til at bekymre os? Vi bliver nødt til at tage højde for det der kunne ske. Og Det er jo Sådan noget som at at vejly hun mister alle sine venner at hun dør ensom på en bænk. Ensom og forladt, og Det er Sådan et godt billede på, hvad Vores hjerner kan finde på, når de overtænker. Det starter med bare at være en weekend, så bliver det der til at hun mister sine 2 bedste venner og så mister hun i sin fantasi. Altså mister hun også de nye venner. Hun mister evnen til at spille ishockey, fordi hun bliver smidt af holdet, og så kommer hun aldrig nogensinde spille ishockey mere. Og hvis hun ikke kan spille ishockey, jamen, så kan hun ikke overhovedet fungere. Og så vil hun ende ensom på en bænk. Og for at Jeg har jo en hjerne der der godt kan lide at overtænke, og det ved jeg at Der er en del andre der også kan nogle af dem opsvømmer er som klienter, så Sådan en overtænkende hjerne kan jo lynhurtigt komme helt ud på overdrevet, og Det er virkelig, virkelig godt illustreret i inderst inde. 2 når der sidder Sådan en hel flok af tegnere der får at vide nu skal i bare overbekymre. I skal bare komme op med ideer til hvad der kunne gå galt. Hendes egen fantasi blev brugt imod hende her, fordi angst overtager simpelthen kontrollen og siger til fantasien. Prøv virkelig at tænke igennem alt det der kan gå galt og heldigvis så begynder så at komme lidt balance fordi glæde og de andre følelser kommer tilbage. Og begynder at at forestille sig andre ting, og så begynder der at komme mere balance i det. I metakognitive psykologi, der vil man ikke direkte sige, Vi skal til at at med vilje tænke mere positivt eller tænke mere realistisk. Det er mere Sådan den gamle var. Jeg var lige ved at sige den gammeldags måde at tænke på. Det er i hvert fald den kognitive psykologis ide, at Vi skal prøve at bruge Vores fantasi til at tænke på noget mere positivt eller mere realistisk. I ser det her med at med vilje at sige jamen realistisk set, så vil det ske Sådan og Sådan og Sådan, så man ligesom afmonterer de her overdrevne tanker. Det vil man ikke gøre i metakognitiv terapi. Der handler det kun om at stoppe den her overbekymringsproces, og der synes jeg godt man kan bruge noget af det som sker II inderst inde 2 netop at at der simpelthen det bliver stoppet den her angstproces. Bliver stoppet i og overbekymre sig, og Det er det der sker. Så vil fantasien helt naturligt vende tilbage til balance, og det, der sker i filmen, er meget smukt, fordi når når der begynder at komme balance igen, roilly, hun ligger og kan simpelthen ikke sove, fordi hun overtænker overbekymre sig om hvad der kommer til at ske og hun kan ikke sove og vil ligger og venner og drejer sig, men da balancen kommer tilbage. Hvad sker der så? Jamen hun falder i søvn. Og det synes jeg, at et smukt billede på at sindet selvregulerer der. Der er jo også den her oplevelse. De andre metakognitioner. Vi arbejder med det at at man simpelthen ikke kan stoppe sine tanker at at det føles nogle gange som om at at hjernen bare kører derud af, og at Det er umuligt at stoppe det. Og det synes jeg. Man kan jo på mange måder sige, at de her figurer som inderst inde 2 og etteren arbejder med altså meget af det de når de snakker sammen og. De har en agenda. Glæde vil gerne sørge for at at wile får mere glæde og vrede. Vil gerne have vreden ud og tristheden vil gerne Sådan dvæle ved alt det Der er trist og forfærdeligt. Så så de her interne snakke de har hvor de koordinerer. Hvad er det for nogle følelser og stemninger Vi skal lave hos Vejle lige nu? Det minder jo rigtig meget og om Sådan Vores funktionelle brug af af af følelser og Vores funktionelle brug af tanker også så på på mange måder, så er det jo de her metakognitioner, som vi alle sammen har. Altså metakognitioner er bare de erfaringer Vi har for. Hvordan vi hvordan Vores tanker? Er og Vores følelser i øvrigt også. Det er Vores viden om, hvordan vi selv fungerer, og hvad Vores følelser Det er. Og som sagt så er det jo altså, Det er jo meget noget, Vi har lært ifølge den her teori om, og som lisa faldmans beritz snakker om, så er det noget, Vi har lært at at være i, og Vi har ved, hvordan vi selv fungerer. Så Det er også en viden om, hvordan Det er. Og så er det også Vores hensigter, altså Vores formål med at at gøre forskellige ting, så alle de her forskellige metakognitioner erfaringer og er noget af det som som altså findes i alle former for for kognitiv psykologi. Men i metakognitiv psykologi, der tager man særligt fat i nogle bestemte metakognitioner, og Det er altså så det med, at tankerne ikke kan styres. Eller at tankerne har et særligt positivt formål. Jeg bliver nødt til at bekymre mig. Eller at tankerne er altså, at de kan gøre noget ved en, at man simpelthen bliver overmandet af tankerne og det at tænke en tanke, det faktisk kan skade en. Det er også en negativ metakognition, der vil noget. Altså hvis tænk hvis jeg tænker at det går galt og så tænk hvis jeg tænker så meget, så jeg bliver vanvittig af det. Det Det er en af de forståelser den den erfaring eller viden man kan have eller. Man kan også kalde det en overbevisning om Det er en overbevisning om, at hvis jeg tænker Sådan her, så er det farligt for mig. Det kan også være en overbevisning, der handler om, hvis jeg tænker det her, jamen, så kommer det til at ske, og Det er meget af det, som som som egentlig tager styring med Vores bekymringer engang imellem. Hvis du tænker over det, at når vi bekymrer os. For noget der kan ske det kunne være fra fra inderst inde 2. Hun bekymrer sig for at hun ikke kommer på ishockeyholdet. Så tænker hun på jamen, så bliver jeg jo nødt til og sørge for at Jeg er god til ishockey. For at komme på på holdet, så hun træner helt vildt meget og hun ligger og tænker på hvordan hun skal gøre og hvad for nogle planer hun kan lægge for at komme på på holdet og blive super god til at spille ishockey og hun ligger virkelig og planlægger og tænker alle de her ting og hun bliver samtidig. Hun kan ikke sove. Hun bliver også samtidig. Berørt af det. Ligger og vender og drejer sig, fordi hendes følelser bliver aktiveret af det. Og den negative metakognition er jo ikke at at man man får følelser Det er. Det er meget naturligt at det sker, men at Det er decideret skadeligt, eller at det bliver at det bliver virkeligt. Så når man bekymrer sig, så tror man på en måde, at fordi man bekymrer sig om det, jamen så virker det mere realistisk. Det virker som om det her. Det kan godt ske. Og så glemmer man på mange måder, at det bare er en tanke, så metakognitionen er her at fordi jeg tænker det, og Jeg kan samtidig mærke følelser, så virker det altså som om jamen det her. Det bliver jeg nødt til at tage højde for, og Det er præcis det Der er så godt illustreret med med den der angstfølelse eller denne her styring, der simpelthen bliver mere og mere optaget af at Vi skal. Vi skal tage højde for dette det her. Så angst overtager så meget, at den figur simpelthen fjerner den her grundlæggende selvopfattelse. Det her overbevisning om, hvad Det er Vejle hun er bygget op af værdier og kerneantagelser. Og så sker der noget nyt, der bliver dannet en ny form for selvopfattelse, og Det er altså virkelig smukt, og Det er virkelig en spoiler. Men her kommer den alligevel for den kerneopfattelse hun tidligere havde. Det var, at Jeg er et godt menneske. Den bliver nu opsummeret en forfærdelig tanke, der siger jeg ikke god nok. Så hendes selvopfattelse, når man ligesom rører ved den og den grundstemningen. Det der kommer ud. Resultatet af alle de her forskellige minder, der nu er blevet til hendes værdier. Det er altså den her forfærdelige grundtanke, jeg ikke god nok. Og Det er jo en tanke som rigtig, rigtig mange mennesker her på planeten har. Jeg har den ind imellem. Jeg tror at altså min egen forståelse af at at stort set alle mennesker har den her tanke engang imellem. Og i filmen her og i kognitiv psykologi, der vil man så arbejde for at ændre den her overbevisning. Men i den metakognitive model, der har vi arbejder vi så ikke med at Vi skal ændre på Sådan nogle grundlæggende selvopfattelser. Men mere se det som en tanke, der kan opstå engang imellem. Så det her tårn som er opbygget inde i Vejle. Det passer ikke rigtig med den metakognitive model, for der vil man der vil man bare sige, at Det er en blandt mange forskellige stemninger, som kommer og går. Det er en blandt mange forskellige tanker, som man kan have. Jeg er ikke god nok eller jeg. Jeg er god nok eller Jeg er klog eller Jeg er smuk eller Jeg er dum eller Jeg er. Vild med med golf eller Jeg er bange for edderkopper alle de her mange forskellige tanker. Vi kan er jo alle sammen noget Der er det Der er, så man kan sige det der adskiller den metakognitive model allermest fra inderst inde 2 Det er at der skulle være Sådan et selvopfattelsestårn, som er er grundlæggende, men ikke desto mindre når jeg laver metakognitive terapi med folk, så er det tit faktisk en. Nogle af de her tanker, som vi vi finder frem til og rigtig mange, siger den her tanke. Når Vi har snakket om forskellige ting, jamen så kommer den her tanke også op. Men i metakognitiv terapi vil man sige nå den tanke har du altså også. Og hvad er grunden til at du dvæler ved den? Fordi inde i Vejle der vil tristhed jo så dvæle ved den her tanke og angst ville dvæle ved den her tanke og angst begynde at agere på det, fordi når angst så virkelig har den her grundstemning der siger Jeg er ikke god nok, så må der jo ske noget. Hun må jo sørge for willy og blive god nok til ishockey, så hun er god nok til de her nye venner, så hun er god nok. Til livet i det hele taget, og så begynder det virkelig og gå gå galt, fordi nu er der ikke. Hun er ikke længere sig selv. Hun er styret af angst, og Det er rigtig godt illustreret med at angst simpelthen overtager kontrolpanelet og skubber alle de andre væk, og så går det helt an og opfører sig slet ikke som hun plejer, altså opfører sig på slet ikke efter sine værdier. Hun reagerer alt for voldsomt og. Så sidder hun så på bænken efter det. Og får et angstanfald, og Det er virkelig, virkelig godt. Illustrerer. I nu arbejder jeg rigtig meget med angst og normalt så snakker vi jo om, at Der er Sådan et et nogle gentagne tanker og det kalder man metakognitiv psykologi for cas kognitivt attental centrum. Jeg kalder det bare for hamsterhjul. Det er altså en nogle cirkulære tanker der kommer igen og igen og igen. Men angst Det er netop når de her tanker de spinder rigtig hurtigt og følelserne spinder rigtig hurtigt. Og opmærksomheden spinder rigtig hurtigt på selve. Oplevelsen af at have angst, hvor hjertet hamrer man sveder alle de her ting. Her og Det er virkelig smukt illustreret II inderst inde 2 fordi angst står ved kontrolpanet. Der opstår bare Sådan en hvirvelstorm rundt om kontrolpanelet, så Der er ingen andre af de andre følelser der kan komme ind til kontrolpanelet og inde i den her hvirvelstorm der står angst bare fuldstændig fast og styrer fuldstændig som fastlåst på kontrolpanelet styrer, men har ikke længere nogen. Agenda Det er bare en angst. Stemning. Og det viser rigtig godt, hvad angst egentlig er, at der bliver hjernen. Jo altså alle de kloge dele af hjernen bliver koblet fra. Det handler kun om panik panik panik så II filmen der får wiley altså det her panikanfald. Indtil igen en spoiler der selvfølgelig kommer et skift, fordi den her angst spiral den her cirkel af af panik opmærksomhed, den blev brudt. Og når den bliver brudt, så hvirvler det faktisk videre et stykke tid. Og Det er også meget smukt illustreret i filmen, der går lidt tid inden den her hvirvelvind den holder op, men lige så stille og roligt. Så vender det tilbage til normalen. Hjertet slår normalt, vejrtrækning blandt almindelig, men holder op med at svede alle de her symptomer på angst. De fordamper igen, og Det er præcis det, som er som sker under angst. At den her opmærksomhed på nu får jeg angst, og der kommer tanker om, at Jeg er ved at dø nu eller lignende, som holder det ved lige og selve hjernens opmærksomhed på oplevelsen af angst gør, at det bliver til Sådan en indre violven. Det er virkelig, virkelig flot. Illustreret inderst inde 2. Men med metakognitive briller, så vil man så sige hæve sig op og sige, jamen Det er ikke de enkelte følelser eller lignende, der styrer det, men Det er altså. Det er de her overordnede styringer formål. De positive metakognitioner oplevelsen af, om man kan styre det og så hvor meget magt de får de her. Og Det er igen den her fantasier og og indlevelsesevne. Der styrer. Hvor hvor realistiske de virker de her forskellige tanker Vi har. Alt sammen blev ændret, begynder at arbejde med bevidstheden, og det synes Jeg er super fedt, også fordi en af de mange ting de har bygget ind i historien er, at de på et tidspunkt skal flytte sig rundt. II vejles sind, og det gør de ved hjælp af at flyde på bevidsthedsstrømmen. Og jeg arbejder rigtig meget med med bevidsthed som en del af metakognitiv terapi. Altså. Det handler om at blive mere bevidst om Vores metakognitioner mere bevidst om Vores tanker. Mere bevidst for at kunne tage styring og tage valg, så det at de har illustreret bevidsthedsstrømmen som den her strøm, altså en flod fyldt med forskellige tilfældige tanker på et tidspunkt. Så tænker reilly på pizza, og så er det lige det øjeblik hvor de står og skal flyde i bevidsthedsstrømmen. Og så står de og kigger hov der flyder et kæmpe stort stykke pizza, og så hopper de op på det stykke. Hun sidder også på et tidspunkt og undrer sig over hvad hvad, hvad noget smager af og så. Tænker hun på alt muligt papkasser og og. Hvad hedder det broccoli og så i bevidsthedsstrømmen ved siden af pizzaen, der flyder også papkasser og broccoli, så Det er et virkelig godt illustreret at at bevidsthedsstrømmen af tanker er jo bare tilfældige tanker, der dukker op. Og Det er igen som sagt meget metakognitivt at tænke på den måde, og det vil jeg mere sige. Er de her mange forskellige tanker vi kan have? Jeg er ikke god nok. Gad vide om jeg skal have pizza. Det er forskellige tanker der kan dukke op og det går først galt, hvis vi fokuserer for meget på nogle tanker, så de bliver gentagne, fordi så begynder de at at tage for meget magt over Vores indre og så kommer den her indre ubalance. Så med metakognitive briller, så er der jo rigtig mange ideer i inderst inde 2 som som giver mening. Man vil ikke sige at man er følelsesdreven i metakognitiv terapi, men drevet af forskellige strategier måder vi gør ting på med Vores tanker. Det betyder, hvordan vi føler det, og at med også opfattelsen af, hvad der foregår inden jeg selv. Det er også en del af det, det metakognitive, men det der man primært skal arbejde med i terapi. Det er altså ikke at ændre overbevisningerne, som det sker. Der er ikke nogen selvopfattelse man skal ændre på eller tænke anderledes om. Det handler kun om det overordnede at genoprette balancen, når man finder ud af. Hvis jeg ikke overbekymrer mig, hvis jeg ikke overtænker, hvis jeg flytter min opmærksomhed væk fra de her bekymringstanker eller grublerier, som handler om fortiden. Hvis jeg flytter min opmærksomhed væk fra mine egne indre symptomer altså. Følelsessymptomer eller kropslige symptomer som som sved og hjertebanken. Hvis jeg flytter opmærksomheden væk og ud på virkeligheden. Så sker der noget, så er sindet selvregulerende. Og Det er faktisk også smukt illustreret inderst inde 2 at hun vender mere og mere tilbage til sidst så spiller hun inde i ishockeykamp og så sker der noget helt magisk og her hvor min datter faktisk hurtigere end mig til at forstå hvad Det var der foregik, fordi hun vender sit fokus ud af og spiller en ishockeykamp. Og så sker der det fantastisk at indeni hende pludselig så er det så er der Sådan en strøm hen til kontrolpanelet og så siger de andre følelser. Hun kalder på dig glæde, og så er det. Og Det er jo her min datter var hurtigere end mig til at forstå det. Nu er det altså riley som bevidsthed willy, som som konditioner det rys indre styring, der nu vælger. At vælge glæde som følelse. Så nu er billedet vendt det ikke følelser der styrer kontrolpanelet, men wiley som bevidsthed der siger Jeg vil gerne føle glæde nu. Det synes jeg var godt set af min datter, så hun skal krediteres for at hun forstod den sammenhæng meget hurtigere end jeg gjorde. Og Det er præcis det, jeg også arbejder for, at når vi hæver os op i det metakognitive lag, så begynder vi at få styring med tingene. Vi begynder at kunne tage valg. På en meget mere hensigtsmæssig måde, end når Vi er styret af tanker, der overbekymrer os eller følelser eller symptomer, der tager magten fra os. Så Det er præcis det at blive mere bevidst og dermed at kunne vælge nogle andre strategier. Både hvordan man er udvendig og indvendig, hvor ens fokus og opmærksomhed er så. Set med det metakognitive briller på, der synes jeg, Der er rigtig meget guf i inderst inde 2. Og Jeg kan bare anbefale den den er. Det er både en god film bare som film, men den siger også rigtig meget om os mennesker og hvordan vi håndterer tingene. Og Jeg er sikker på at alle der ser dem kan relatere de forskellige ting som kedsomhed og sarkasme og. Følelser, der stikker af, at man overreagerer på det mindste alle de her ting, kan vi sagtens huske fra. Dengang vi var teenagere. Måske ser vi der i Vores egne børn. Og måske kan vi endda stadigvæk, selvom vi voksne også godt engang imellem får den indre teenager frem. Så inderst inde 2 kan jeg varmt anbefale uanset ens egen alder. Det er en fantastisk film. 1000 tak fordi du lyttede med i den metakognitive podcast i dag. Jeg håber at også det her lidt anderledes afsnit som var en filmanmeldelse var var værd at høre på. Du må meget gerne sprede budskabet om den metakognitive podcast, fordi Jeg er selv begejstret for metoden og vil gerne se den anvendte i alle mulige sammenhænge ikke kun i terapi. Hvis du har lyst til at deltage i podcasten med et eller andet du brænder for. Eller du vil prøve at optræde som som klient, hvor du altså får metakognitiv terapi. Så er du meget velkommen til at kontakte mig, men ellers så håber jeg bare du vil sende budskabet om det metakognitive podcast videre til alle. Du tænker der kunne være interesserede 1000 tak fordi du lyttede med. Du lytter til den metakognitive podcast. Husk at dele med andre, der kunne være interesserede i at høre om metakognitiv psykologi, terapi og mindfulness.