Stenalderfilmen 'Fremmed - det første opgør' - en metakognitiv anmeldelse

| 26. March 2025

#54: Stenalderfilmen 'Fremmed - det første opgør' - en metakognitiv anmeldelse

Published: Mar 26, 2025
Download As: MP3
Rate on iTunes
En metakognitiv filmanmeldelse af stenalderfilmen 'Fremmed: det første opgør'. Filmen viser konflikten mellem to stenalderstammer og rummer mange psykologiske pointer, også når man ser det fra en metakognitiv vinkel. Vi har stadig stenaldermennesket i os!

Denne episode af Den metakognitive podcast er en metakognitiv filmanmeldelse af den danske stenalderfilm “Fremmed: Det første opgør”. Filmen fokuserer på mødet mellem bondekultur og jæger-samlerkultur i stenalderen.

Filmen følger en bondefamilie, der slår sig ned i skoven, og deres interaktion med en jæger-samler stamme. Dette møde mellem de to kulturer skaber konflikt, da de har forskellige livsstile og overlevelsesstrategier. Filmen illustrerer altså de barske realiteter ved at leve i naturen, hvor overlevelse kræver konstant kamp og tilpasning.

Kim Oechsle bruger tit stenalderen som reference netop til at forstå vores moderne adfærd - som stadig er styret af grundlæggende overlevelsesinstinkter. Mange af de følelser og reaktioner, vi oplever i dag, kan spores tilbage til de udfordringer, som vores forfædre stod overfor.

Det gælder for social angst og hvordan vi håndterer vores tanker i sociale situationer. Det gælder for vores hjernes tendens til at smelte sammen med tankerne. Det er først senere i udviklingshistorien, vi har udviklet evnen til at forstå vores tanker på mere metakognitive måder. Skift af perspektiv og at se tanker som tanker og ikke virkelighed og sandhed. Jeg kalder det “metakognitiv intelligens”, som beskrevet i min bog DU ER EN bevidsthed i EN HJERNE I EN KROP.

Jeg spoiler ikke noget fra filmen, så du kan trygt høre podcasten, selvom du ikke har set den endnu.
Jeg kan varmt anbefale ‘Fremmed: Det første opgør’, både for dens underholdningsværdi og for de psykologiske indsigter, den kan give. Den viser, hvordan vi kan lære af fortiden og forstå vores nuværende adfærd og følelser bedre. Den er stadig 100% aktuel på både det personlige, kulturelle og politiske plan.

Giv endelig feedback på podcasten - hvad ønsker du at høre mere om?

Hvis du er klient og vil deltage anonymt i podcasten kan du henvende dig til Kim Oechsle. Du kan også være med i et interview, hvis du selv arbejder med metakognitive metoder.

Hvis du kan lide at lytte til Den metakognitive podcast og synes den skal fortsætte - så giv den nogle stjerner, der hvor du lytter til den.

Du kan også se podcasten på youtube.

Den danske stenalderfilm ‘Fremmed: Det første opgør’
Den danske stenalderfilm ‘Fremmed: Det første opgør’

Følg Den metakognitive podcast på youtube

Transkription

Den rå transkription foretaget af Transkriptor.


00:00:00
Velkommen til den metakognitive podcast der handler om metakognitiv psykologi

00:00:07
Metakognitiv terapi

00:00:10
Og mindfulness

00:00:14
Velkommen tilbage til den metakognitive podcast

00:00:18
Denne her episode den handler om en filmanmeldelse igen

00:00:22
Jeg har tidligere anmeldt inderst inde to

00:00:26
Den her gang der handler det om

00:00:27
Den her stenalderfilm den danske stenalderfilm fremmed det første opgør

00:00:33
Jeg blev straks fanget af

00:00:36
Det med at det var en stenalderfilm fordi jeg tit snakker om

00:00:40
Stenaldermenneskene og jeg laver terapi

00:00:43
Vi kan lære rigtig meget af

00:00:45
De her stenaldermennesker

00:00:48
Og de vil jo stadigvæk har den rest indeni og så meget det vi oplever i dag

00:00:53
Det er faktisk rester af det som menneskeheden tidligere har været igennem

00:00:59
Den måde vores hjerner fungerer på

00:01:02
Fremmed det første opgør det er sådan helt fantastisk dansk film hvor de har opfundet

00:01:08
To stenaldersprog

00:01:10
Man ved jo ikke præcist hvordan det lød dengang man talte

00:01:13
Man har ikke nogen optagelser fra dengang så

00:01:16
Man har bedt en ekspert i om at lave nogle stenalderssprog

00:01:22
Altså realistiske stenaldersprog

00:01:25
Sådan ud fra nogle to grundstammer af af sprog man kender i dag

00:01:30
Og så har de simpelthen

00:01:32
Bedt skuespillerne om at tale de sprog der

00:01:36
Og det giver en helt fantastisk stemning når man ser filmen

00:01:40
Hvis du ikke har set fremmed det første opgør så kan jeg varmt anbefale den

00:01:47
Den her episode af den metakognitive podcast skal handle om

00:01:51
En slags metakognitiv vinkel på filmen

00:01:55
Sådan lidt psykologisk vinkel

00:01:57
Jeg kommer ikke til at spoile noget alvorligt for filmen så du kan sagtens høre den her podcast episode

00:02:03
Selvom du ikke har set filmen

00:02:05
Jeg håber jo at du får mere lyst til at se den her fantastiske film

00:02:09
Efter du har hørt min podcast og hvis du har set filmen så kan du måske

00:02:14
Reflektere lidt over nogle af de her

00:02:16
Andre pointer jeg kommer med når jeg så set den

00:02:21
Så altså kort fortalt så handler det om

00:02:24
Mødet mellem bondekultur og jæger samlerkultur

00:02:29
Som fandt sted i

00:02:31
Blandt andet i danmark jo for cirka seks tusind år siden

00:02:35
Så altså stenalderen rækker så mange mange år tilbage i tiden helt tilbage til flere millioner år tilbage

00:02:42
Men men

00:02:45
Omkring for sekstusind år siden der

00:02:47
Kom bønderne til for alvor altså begyndte at slå sig ned

00:02:51
Og begyndte at dyrke jorden

00:02:53
Og det var jo noget helt andet end jæger samlerne som var sådan nogle nomadeagtige typer der

00:02:58
Der der flyttede sig alt efter hvor der var føde og som ikke havde

00:03:03
Ikke dyrket jorden ikke gjorde andet end at at

00:03:07
Jage og det er noget af det der er kommet rigtig fint frem i filmen

00:03:12
Den er jo ikke baseret på en en historie fra stenalderen den neo lavet af nogle

00:03:17
Nogle nutidsmennesker så så

00:03:19
Men så vidt jeg forstår så har har forfatterne og sat sig rimelig meget ind i

00:03:24
Stenalderen altså researchet rigtig meget

00:03:27
Så det er blevet ret realistisk det her møde og sådan som det foregik

00:03:33
Vi har nok en lidt romantisk forestilling om

00:03:35
Nutildags hvordan det er at bo

00:03:38
I pagt med naturen ej det må være dejligt bare at bo der uden

00:03:42
Forurening og uden

00:03:46
Trafikstøj og sådan noget men jeg synes filmen den viser ret godt

00:03:52
At det

00:03:53
Øger har været ren kamp om overlevelse

00:03:55
Og det

00:03:55
Kan vi jo også se nu om dage hvis vi ser de her alene ødemarken hvor en person kommer ud og bor alene

00:04:03
Og det er jo hårdt arbejde fra morgen til aften selvom de har presseninger og økser og

00:04:08
Regntøj og alt muligt med

00:04:11
Så og og bo i den barske natur og skulle lave alting selv og

00:04:17
Der er ikke noget noget supermarked der er ikke noget tøj

00:04:21
Du kan købe du er nødt til at lave alting selv det er helt vildt

00:04:25
Noget af det jeg snakkede med min familie om da vi har set filmen det var i deres tøj så måske

00:04:29
Lige moderne nok ud i forhold til hvordan jeg forestillede mig hvordan

00:04:32
Tøj har set ud fra seks seks tusind år siden men

00:04:36
I hvert fald det har været en barsk omgang at

00:04:40
At bo i naturen så altså man følger en

00:04:44
En bondefamilie eller bondestamme

00:04:48
Der slår sig ned i skoven og så lever der også en

00:04:51
Jæger samler stamme

00:04:54
Og det her møde mellem de to kulturer som det er

00:04:57
Det går selvfølgelig ikke sådan super heldigt for sig fordi

00:05:03
Der er to forskellige kulturer og de flytter ind i samme område og vi mennesker vi er rimelig brutale så selvfølgelig

00:05:09
Kommer der et opgør det er ligesom jeg afslører ikke noget det hedder filmen også

00:05:13
Der kommer et opgør hvor de kommer op og slås

00:05:16
Og

00:05:17
En del af det er så at vi følger

00:05:20
De to hovedpersoner som er en bror og en søster

00:05:24
En søster der hedder artti og en

00:05:29
En bror der hedder taran eller faran

00:05:33
Jeg kan ikke sige det på stenaldersprogsk

00:05:36
Men altså arch og tiende de de kommer ind altså de er bønder

00:05:40
Men de kommer ind i den her jæger samler

00:05:43
Stamme og skal prøve at at

00:05:45
Komme ind

00:05:47
Det er jo tema vi kender fra i dag når man også

00:05:50
Som indvandrer skal ind i en anden kultur og tager noget af sine gamle kulturer med sig

00:05:55
Så det her møde bliver rigtig fint illustreret i den her film her

00:06:01
Og tageren han er den yngste

00:06:03
Han er dreng han er måske ikke så

00:06:05
Kognitivt udviklet som som storesøsteren hun har

00:06:08
Er langt længere

00:06:11
Og hun er meget mere bondekultur i sig

00:06:13
Det vil sige hun er meget sværere ved at slippe den gamle bondekultur mens taren han er sådan set klar til bare at være

00:06:20
En del af den her nye stamme og blive jæger og så er han ellers bare

00:06:25
Assimileret i stammen fra starten det er hun ikke bare til her

00:06:29
Hun kan ikke rigtig slippe den gamle kultur

00:06:32
Noget der er rigtig godt beskrevet det er netop de her to kulturer der mødes

00:06:39
Og

00:06:40
Der er blandt andet sådan en

00:06:42
Sådan lidt troldkvinde eller eller heksedoktor agtig figur i jæger samler stammen som som kan noget med urter og

00:06:52
Underlige ritualer og røg ting og jeg ved ikke hvad

00:06:58
Jeg elsker den figur fordi hun er sådan meget mystisk og meget alvidende moderlig men

00:07:03
Hun er også meget meget epagt med naturen

00:07:06
Så forjæger samlerne der er deres kultur jo et hundrede procent

00:07:11
At alt kommer fra naturen

00:07:13
Og der er nogle naturguder

00:07:16
Som giver

00:07:18
En føde

00:07:19
Så det kan godt være at de har lavet nogle forskellige redskaber til at fange med

00:07:25
Men det er slet ikke dem der er gør noget for at der kommer dyr i

00:07:31
At de fanger noget det er alt sammen noget guderne giver dem

00:07:36
Så jægerne de er et hundrede procent i pagt med at det er naturen

00:07:42
Der giver dem noget

00:07:45
Mens bønderne jo netop er begyndt at dyrke jord de tager kontrol

00:07:52
Så der kan vi jo godt se at vi i moderne kontrolmennesker

00:07:55
Vi er jo opvokset af den

00:07:57
Kultur at vi

00:08:00
Gerne vil have kontrol

00:08:02
Og jeg vil sige hovedparten af dem jeg arbejder med i min

00:08:05
Terapeutiske praksis her er jo kontrolmennesker vi vil gerne have kontrol vi vil helst ikke have usikkerhed

00:08:11
Så her kommer altså

00:08:14
Bondepigen med sin kultur og der er en virkelig fed scene i filmen hvor

00:08:20
De sidder og forsøger og og tale sammen jamen

00:08:25
Bonde-pigen forklarer jamen vi har faktisk mulighed for at så det her korn og

00:08:32
Vi kan finde det rigtige sted og så kan vi vente og så vil

00:08:36
Der vokse noget op og så kan vi

00:08:39
Faktisk lave mad ud af det

00:08:42
Mens jægerkvinden der hun

00:08:45
Mener det fuldstændig værd at være en forbandelse

00:08:49
Og begynde at tage kontrol over

00:08:53
Over naturen på den måde det vil være en forbandelse det vil

00:08:56
Vække gudernes vrede det vil sige hvis hun begynder at

00:09:01
Dyrke noget

00:09:02
Så vil de ikke længere kunne fange deres dyr i deres fælder og de vil ikke kunne fange nogle dyr når de jager

00:09:12
Så de to kulturer kan ikke tale sammen

00:09:15
Og jeg er overhovedet ikke ekspert men jeg har læst en lille smule på den amerikanske filosof og sådan psykolog

00:09:21
Fyr der hedder kanon welber og han har studeret lidt

00:09:25
Øh og lave nogle systemer for hvordan

00:09:28
Dels vi menneskers psykologiske udvikling er men også hvordan sådan

00:09:35
Kultur har været gennem tiderne og

00:09:37
Og rester af de her kulturer som vi stadigvæk har i sig

00:09:41
I os stadigvæk i dag

00:09:42
Så der vi har jo stadigvæk nogle rester af den her

00:09:46
Helt vildt primitive overlevelses kultur

00:09:51
Som kun handler om

00:09:53
At få føde og klare det og kæmpe

00:09:57
Mod fjender og klare hver eneste dag en overlevelseskamp og en tro på at

00:10:05
At det er det er naturen der der bestemmer i sidste ende

00:10:09
Det er den der jægerkultur

00:10:12
Og vi har også nogle

00:10:14
Højere udviklingstrin som jo er kommet senere i i evolutionen

00:10:18
Som er kommet senere i menneskehedens civilisation

00:10:23
Som netop er det her med at begynde at tage kontrol og forstå at man

00:10:27
Man har også en rolle at spille som som menneske og som

00:10:31
Civilisation

00:10:34
Det er ligesom de laveste udviklingstrin senere er der kommet

00:10:38
Højere udviklingstrin til men når det kend welber han beskriver det er netop

00:10:43
At når man befinder sig på forskellige trin af udviklingsskalaen som menneske

00:10:50
Så kan man ikke rigtig tale sammen

00:10:53
Så kan man ikke forstå den anden kultur

00:10:57
Fordi man taler forbi hinanden

00:10:59
Og de ting den anden siger uanset om det er lavere trin eller et højere trin

00:11:05
Så vil man ikke kunne tale samme sprog og med derfor vil man

00:11:11
Køre fast

00:11:14
Det synes jeg

00:11:15
Jeg blev klogere af da jeg læste nogle af

00:11:17
Kenneth wilberts beskrivelser af det her så

00:11:19
Selv

00:11:20
Langt højere kulturtrin og

00:11:23
Menneskelig udviklingstrin har faktisk virkelig svært ved at forstå også de lavere trin

00:11:30
Og

00:11:32
Der er forskellige teorier og alt muligt der er noget der hedder spirit and dynamics som kan welvere især inspireret af men

00:11:38
Man kan godt komme endnu højere op hvor man faktisk godt kan bevæge sig lidt og forstå mere af

00:11:44
Andre

00:11:45
Civilisationer civilisationer andre udviklingstrin

00:11:50
Men tilbage til stenalderen

00:11:54
Her der har vi altså to kulturer som ikke kan snakke sammen

00:11:59
Og det synes jeg er rigtig fint beskrevet

00:12:02
Så det ender ikke godt det her møde her

00:12:08
Den her pige arktis som bor i

00:12:13
Jægerstammen hun skal altså forsøge at tilpasse sig men hun

00:12:16
Savner samtidig den gamle kultur

00:12:20
Det vil sige hun tænker faktisk rigtig meget

00:12:24
Over

00:12:25
At vende tilbage og hun planlægger hvordan det kan lade sig gøre at vende tilbage til den gamle

00:12:30
Stamme

00:12:33
Og nu er det jo skrevet i nutiden men det er skrevet med ud fra stenalder

00:12:40
Tænkning

00:12:42
Så når man er stenaldermennesker menneske så tænker man jo

00:12:46
Uden at være klar over at man tænker det vil sige mens man tænker

00:12:51
Så er det virkelighed

00:12:53
Og det synes jeg er rigtig rigtig fint beskrevet

00:12:56
Både for jægerne og for bønderne her

00:13:01
At det de tænker det er virkelighed der er et hundrede procent

00:13:05
Virkelighed det er et hundrede procent virkelighed når

00:13:08
Når pigen her hun tænker jamen

00:13:11
Jeg skal tilbage til jeg har ret i den her måde at opleve verden på man kan

00:13:17
Dyrke korn

00:13:19
Det er sådan som det er

00:13:21
Jeg skal tilbage det er forkert at min bror ikke

00:13:25
Vil vil

00:13:26
Slutte sig til mig men han er blevet til jæger det er rigtigt det jeg har

00:13:32
Den her form for tænkning hvor man

00:13:36
Er ude af stand til at flytte sig ud

00:13:38
Af at man ikke måske nødvendigvis har ret man kan ikke se det på en anden måde

00:13:44
Det beskriver man nu om dage med ordet

00:13:48
Fusion altså at man fusionere med sin tænkning

00:13:52
At man smelter sammen med sin tænkning

00:13:55
At man ikke er i stand til at forstå det som tænkning

00:14:01
Og jeg tænker

00:14:02
Jeg tænker

00:14:04
Apropos at det

00:14:05
Er jo noget vi stadigvæk gør rigtig meget vi står i en eller anden samtale og vi er fuldstændig overbevist om at vi har ret

00:14:13
Hvis det bliver et skænderi hvor følelserne kommer i kog så bliver vi endnu mere insisterende på at vi har ret i noget

00:14:19
Og har virkelig svært ved at forstå den andens perspektiv

00:14:23
Så senere når man får skænderiet lidt på afstand

00:14:27
Så kan man måske godt se o k den anden havde måske lidt ret følelserne er lidt afdæmpet

00:14:34
Og så kan man måske godt lidt forstå ja

00:14:38
Det der sker det er faktisk at man skifter perspektiv

00:14:41
At man faktisk ser det fra den andens vinkel

00:14:45
Så det her med at kunne skifte perspektiv og flytte sig selv ud

00:14:52
Og se det på en anden måde

00:14:54
Det er noget vi

00:14:56
Nok har udviklet

00:14:58
Noget mere siden stenalderen det er vi blevet bedre til nu om dage

00:15:03
Så stenalderen som den her film foregår i altså der hvor det er

00:15:08
Mødet mellem jæger og bønders forældrested det er cirka seks tusind år siden det vil sige

00:15:13
Det er cirka

00:15:15
Fire tusinde år før vor tidsregning

00:15:18
Fire tusind og før

00:15:20
Hvorimod

00:15:22
Buddhisme og helt andet græsk tænkning og alle de her moderne

00:15:28
Måder at forstå vores sind på

00:15:31
Det opstår cirka seks til fem hundrede år før vor tidsrejse rejse

00:15:37
Tidsregning

00:15:39
Så det er altså omkring to et halvt tusind år siden

00:15:44
At den her nye måde og forstå sindet på begynder og forme sig

00:15:50
Så kan man sige en del århundreder der blev det lidt glemt igen men nu er vi for alvor ved at samle det op igen i metakognitiv terapi

00:15:58
I alle de

00:15:59
Terapiformer og psykologiske retninger som er inspireret af mindfulness og

00:16:05
Og den måde at tænke på det der hedder act accept and commitment fairy

00:16:10
Og også

00:16:10
Den nyeste udgave af kognitiv adfærdsteip terapi begynder at tage nogle af den her de her d r ind

00:16:16
Og metakognitiv terapi er som jeg sidder og har sagt

00:16:19
Indenfor samme boldgade selvom det er det er også taget nogle ting ud af mindfulness

00:16:25
Men det der opstod der for to et halvt tusind år siden var netop

00:16:29
Spirende ideer om at vi kunne begynde at se vores tanker på en anden måde

00:16:36
Se at vi har tanker vær klar over at vi tænker noget

00:16:42
Og at vær klar over at det er tanker

00:16:45
Det kan det ikke stenalderen så der er ingen tvivl om at de er et hundrede procent

00:16:48
Fusionerede

00:16:50
Og jeg har forsøgt sådan at tænke over eller reflektere over filmen sådan fra start til slut og jeg kan ikke rigtig lige komme i tanke om nogle tidspunkter hvor jeg synes at

00:16:59
De gør det med at skifte perspektiv at de gør det med at

00:17:04
Ikke at være fusioneret med deres tanker

00:17:06
Så det er et godt eksempel på

00:17:08
At

00:17:09
Stenalderhjernen eller stenaldertænkning det er at være fuldstændig fastlåst

00:17:16
Men vi har jo stadigvæk de her mekanismer i os og grunden til at jeg siger at jeg bruger

00:17:21
Stenaldermennesker tit når jeg bruger snakker eller laver terapi det er præcis fordi det kan være godt at forstå hvorfor vi har det som vi har det

00:17:31
Selv i dag

00:17:32
Det er fordi vi stadigvæk har den samme type hjerner som dengang vi har bare

00:17:37
Gennem vores kultur

00:17:38
Udviklet

00:17:40
Man kan sige højere udviklingstrin

00:17:42
Udvikle flere ting som vi kan bruge vores hjerner til

00:17:47
Så i øjeblikket er vi jo også ved at lære at bruge vores hjerner på en ny måde altså vi får jo mange flere informationer ind

00:17:54
I vores hjerner i løbet af en dag nu

00:17:56
End de gjorde

00:17:58
På et år for hundrede år siden

00:18:00
Altså sådan som vi kan surfe igennem det sociale medier og lige

00:18:04
Slugeinformation det er jo helt vildt som vi kan

00:18:08
Bruge vores hjerner i dag i forhold til tidligere

00:18:12
Så for mange tusind år siden der gik det noget langsommere

00:18:17
Der tog det nogle år eller måneder og og dyrke jorden og

00:18:24
Opbygge en en by og sådan nogle ting

00:18:29
Så

00:18:30
Det var en helt anden måde at være i i verden på det er der ingen tvivl om

00:18:38
Noget af det jeg synes jo er virkelig godt i

00:18:41
Stenalderkulturen når vi tænker på det det er

00:18:44
Netop det her med at hver eneste dag er en kamp hvor overlevelse

00:18:50
Og specielt når vi snakker om social angst så er

00:18:55
Grunden til at vi nogle gange kan have social angst det er netop det her med

00:19:00
At man står over for en

00:19:04
Gruppe mennesker som på en eller anden måde

00:19:09
Vurderer en

00:19:12
Og netop i stenalderen der har det jo været en kamp for overlevelse

00:19:16
Individuelt men især i flokken at flokken var nødt til at holde sammen

00:19:21
Som flok

00:19:23
Og stamme og så også imod andre stammer imod

00:19:27
Naturen og imod dyr som kunne komme og

00:19:32
Og æde en man kunne komme til skade alle de her ting har været en daglig kamp

00:19:39
For hvert eneste individ

00:19:43
Og det vil sige at dengang der var menneskeheden nødt til at udvikle nogle

00:19:48
Måder og være i verden på nogle instinkter måske som som vurderede

00:19:53
Er jeg på vej til at blive smidt ud af min flok lige nu og

00:19:57
Det er nok

00:19:59
En af grundene til at social angst er enormt udbredt stadigvæk fordi

00:20:05
Det er jo de individer der var gode til at scanne

00:20:10
Flokken og gode til at finde ud af om de var på vej til at blive

00:20:15
Smidt ud gode til at vurdere stemningen

00:20:20
Men det giver samtidig også en form for utryghed at skulle holde øje med

00:20:25
Er der noget galt

00:20:27
Så jeg taler tit om at at vi skal vi skal have lidt

00:20:31
Tålmodighed med os selv fordi der er nogle mønstre i os i os som stammer fra dengang

00:20:37
Som er helt naturlige at det er helt naturligt at blive en lille smule urolig

00:20:43
Når vi står overfor en flok øjne der kigger på os

00:20:46
Det er jo derfor at vi synes at skuespillere er seje at musikere er seje

00:20:52
At dem der

00:20:53
Stiller sig op på en scene

00:20:55
Eller stiller op i x factor at de er lidt seje fordi

00:20:58
Trodser det her naturlige instinkt om at det faktisk er ubehageligt at

00:21:03
Stå overfor gruppen vise sig selv frem på den her måde her

00:21:08
Så social angst det synes jeg er virkelig godt illustreret i

00:21:12
Stenalderfilmen fremmed

00:21:14
Det første opgør gør

00:21:16
Fordi

00:21:18
Vores

00:21:19
Unge bondepige her hun kommer ind

00:21:22
Kan ikke rigtig tilpasses og hver eneste dag der kan hun se

00:21:27
At

00:21:29
Jægerne de kigger underligt på hende hun er ikke accepteret

00:21:33
Til trods for at hun gør alt hvad hun kan hun lærer sproget

00:21:37
Hun hjælper dem på alle mulige forskellige måder

00:21:40
Hun prøver faktisk med sine handlinger

00:21:44
Og tilpasse sig men

00:21:48
De vurderer hende stadigvæk til ikke rigtig hører til hun er en fremmed

00:21:53
Det der er lidt sjovt med med filmen og

00:21:56
Også det er måske en lidt moderne pointe det er jo at

00:22:00
Det er

00:22:01
Bønderne der kommer til området

00:22:02
Men de siger at dem der bor der i forvejen er de fremmede

00:22:07
Så

00:22:07
Begge parter betragter hinanden som fremmede og det er nok meget stenaldersk

00:22:13
At betragte andre stammer som fremmede

00:22:17
At man så overlevelsesafhængig at man er nødt til at

00:22:21
Simpelthen bare holdt sammen og så er de andre de er per definition fremmed og nogen man ikke kan tage ind

00:22:29
Så man kan godt forstå social angst når man

00:22:31
Når man følger altså man får virkelig ondt

00:22:34
Af hende her artin og hun går rundt i

00:22:36
I jægerbyen der og kigger på de der blikke der og den måde de

00:22:42
Stirrer på en på med med virkelig sådan væmmelse

00:22:46
Der der kan vi virkelig mærke den der fornemmelse af af social angst og

00:22:51
Og ubehag

00:22:52
I at blive udstillet det synes jeg virkelig godt illustreret af den der film så alene

00:22:56
Det

00:22:58
For at forstå den mekanisme der er det godt

00:23:01
Men man kan også se hvad hvad det er så der sker i i arset det er hun

00:23:06
Tænker hun planlægger hun bor den der kloge

00:23:09
Del af sin hjerne som man helt sikkert har haft dengang

00:23:12
De har jo trods alt udviklet den kultur som vi har bygget videre på

00:23:16
Så hun planlægger nogle ting

00:23:19
Mens hun er der

00:23:20
Og hun tror et hundrede procent på at det er det rigtige at gøre

00:23:27
Når vi snakker om metakognitioner metatænkning

00:23:33
Så vil jeg jo påstå at det ser man ikke ret meget af

00:23:36
Der er ikke noget med at hun hun eller nogen som helst har anden overvejer

00:23:41
Eller vurderer at det er tanker de træder ikke ud af det men de er netop drevet af

00:23:47
Metakognitioner så man lige må gentage hvad det er

00:23:50
Metakognitioner er den måde man opfatter

00:23:53
Sine tanker på opfatter også sine følelser og sin krop og så videre på

00:23:59
Altså det man kan sige det man tænker om det hvordan tænker man om sine tanker

00:24:05
I for eksempel hundrede procent sande

00:24:09
Man

00:24:09
Kan tænke

00:24:10
At jeg har ikke nogen kontrol over mine tanker de kommer bare og jeg

00:24:13
Det er det er som det er og det er der slet ingen tvivl om de her stenaldermennesker

00:24:19
Der kommer noget i deres hoveder og det er bare som det er lige

00:24:22
Lige fra starten af de kan ikke lave det om det de tænker det er sandhed

00:24:26
Så det er en tankefunktion de smelter sammen

00:24:29
Det er deres metakognitioner der gør det

00:24:32
At de oplever tanker som virkelighed

00:24:37
Og noget af det vi arbejder med i metakognitiv terapi gudskelov nu om dage

00:24:43
Med moderne mennesker det er at vi

00:24:45
Prøver at bryde de her tankefussioner bryde den her

00:24:50
Illusion af at tankerne er virkelighed og

00:24:54
Det gælder for social arbejdsmiljø det gælder også for alle mulige

00:24:57
Andre former for angst

00:25:00
At når angsten rammer os moderne mennesker så er det fordi vores måder at

00:25:05
Opleve vores tanker på det bliver virkelige det vil sige

00:25:09
Hvis man

00:25:10
Tænker på at om lidt der skal jeg

00:25:15
Tag en bus

00:25:17
Og

00:25:18
Det plejer at give mig angst

00:25:20
Bare man tænker på om lidt skal jeg stige ind i bussen så kommer angsten

00:25:26
Og det er jo præcis det med man sidder ikke engang i bussen endnu

00:25:29
Næsten alle der der har angst

00:25:33
De fortæller at det faktisk tiden op til

00:25:37
De skal et eller andet som plejer og give angst det er tiden op til

00:25:42
Der allerværst

00:25:44
Det er ofte

00:25:45
Bedre måske en lille smule bedre eller meget bedre

00:25:48
At være i selve situationen end det er

00:25:51
At tænke på det inden

00:25:54
Så det virkelig er og det kan jo

00:25:55
Netop fortælle os at det er må være stenalderhjernen der kører der

00:25:59
Den er godt i gang med at tænke på situationen og det er et hundrede procent virkeligt

00:26:04
Og sådan er det

00:26:06
Og så kommer der en

00:26:08
Kan man sige en primitiv

00:26:11
Stenalderreaktion altså at kroppen den håndterer den der fare den trussel der

00:26:17
Igen i den her stenalderfilm fremmed

00:26:20
Det første opgør der ser vi

00:26:23
Hvor brutalt det er og altså

00:26:26
At løbe gennem skoven og blive overfaldet af dyr og kæmpe mod de andre stammer det er det er barske løjer så

00:26:34
Det at

00:26:36
Og øh skulle overleve det har jo krævet enorme

00:26:40
Kropslige ressourcer som man slet ikke

00:26:42
Forstår egentlig at

00:26:44
At de har kunnet

00:26:46
Vi ville slet ikke kunne klare sådan en en dag hvis vi blev kastet ud i det men det har

00:26:51
Det har været

00:26:52
En daglig kamp de blev heller ikke så gamle som vi gør vi bliver

00:26:56
Mere forskånet for den her daglige kamp her i

00:27:00
I danmark i hvert fald det meste af tiden så

00:27:06
Stenalderfolk fusionerer vores stenalderhjerner fusionerer med vores tanker

00:27:14
Og

00:27:15
Det at kunne tage perspektiv

00:27:18
Det var ikkeeksisterende det er også noget vi har udviklet

00:27:22
I nyere tid det at skifte

00:27:25
Og det at opdage at

00:27:27
Jeg tænker at det er en tanke jeg har

00:27:29
Det er alt sammen noget der kommer til senere

00:27:33
Og

00:27:34
Lige præcis det her er noget af det vi bruger nu her til at komme ud af angst

00:27:39
Vi bruger det til at komme ud af depression også og stress i øvrigt

00:27:44
Fordi det alt sammen noget der stammer fra at vi

00:27:48
Smelter sammen med tankerne at vi bliver et med dem og at de

00:27:51
Får kroppen til at reagere her og nu

00:27:54
Og jo mere man får trænet de her den her

00:27:57
Afstandtagen den her måde at gå lidt i meta på så man kunne kalde det på

00:28:04
Jo mere får man evnen til at træde ud af

00:28:08
Det de

00:28:10
Negative effekter som det har som giver angst og stress og depression

00:28:18
Så

00:28:20
Jeg vil varmt anbefale

00:28:23
Den her stenalderfilm

00:28:25
Du behøver ikke se den for det psykologiske

00:28:27
Det er helt bestemt en spændende film fra start til slut

00:28:31
Den er jeg virkelig jeg synes den virker meget realistisk

00:28:35
Jeg har set en enkelt forsker der synes den den er er urealistisk men men

00:28:42
Jeg ved ikke de havde også researchet en del af dem der har lavet filmene så de har bygget noget op

00:28:46
Der virker

00:28:48
For mig

00:28:49
Rimelig realistisk i forhold til hvordan det må have været at overleve naturen

00:28:55
Det er samtidig også skrevet i nutiden jo skal vi huske så de har bygget mange

00:28:59
Ting ind som giver rigtig god mening for os i dag når vi ser på hvad der sker i verden i dag

00:29:05
Det her møde mellem forskellige kulturer

00:29:08
Forskellige mennesker der simpelthen ikke kan tale samme sprog de er ude af stand til at nå hinanden fordi de er på forskellige måder og opleve verden på

00:29:18
Det ser vi også i dag

00:29:20
Og vi ser det jo

00:29:22
Hver især dagligt når vi er sammen med andre mennesker nogle gange så smelter jeg sammen sammen med mine tanker nogle gange er jeg påståelig jeg tror mine tanker er virkelighed nogle gange

00:29:33
Bliver jeg ramt af mine egne tanker

00:29:35
Og det gælder for dig og det gælder for alle andre og jo mere vi træner evnen til at hoppe ud af det

00:29:42
Jeg kalder det selv for metakognitiv intelligens det har jeg beskrevet i min bog

00:29:47
Du er en bevidsthed i en hjerne i en krop

00:29:50
Så den her metakognitive intelligens det vil sige det er evnen til at kunne

00:29:55
Vide at det overhovedet er en mulighed

00:29:57
At mine tanker ikke er mine tanker

00:30:00
Og kunne skifte perspektiv og kunne flytte sig ud af det og kunne

00:30:05
Se at jeg kan gå ind i tanker og skabe følelser gå ud af tanker skabe følelser

00:30:12
Det den evne til at flytte sig selv rundt mentalt

00:30:15
Det mener jeg er noget vi gudskelov gennem årtusinderne har udviklet

00:30:21
Og vi er der ikke helt endnu

00:30:23
Vi trænger til at få det udbredt til større dele af verden

00:30:27
Så vi skal væk fra stenalderhjernen og bevæge os op gennem årtusinderne måske hente endnu mere fra

00:30:35
Den her tidlige udvikling med at at

00:30:39
Opdage at vores hjerner kan noget mere andet end det

00:30:43
Og så måske udvikle os endnu mere i den retning med at kunne

00:30:48
Svæve lidt ovenover vores tanker og faktisk opdage o k

00:30:53
Det er det der sker med mig lige nu det er min

00:30:55
Stenalder hjerne der der har taget magten lige nu

00:31:01
Så du kan se filmen og tage de her pointer med hvis du vil

00:31:06
Og finde ud af om du synes jeg har ret eller om jeg vrøvler

00:31:09
Du kan se film bare fordi det er en spændende film

00:31:12
Eller hvis du vil lære lidt om stenalderen

00:31:14
Jeg kan bare anbefale fremmed det første opgør

00:31:20
Det var endnu en filmanmeldelse fra den metakognitive podcast jeg håber at

00:31:26
Det var sjovt at lytte med

00:31:28
Hvis du synes at

00:31:29
Metakognitiv psykologi eller mindfulness er spændende og du har et eller andet input til den så skriv endelig til mig

00:31:37
Man kan jo deltage i den her podcast inden den gennem et interview eller

00:31:42
Eller som anonym klient hvis man har et eller andet at arbejde med

00:31:46
Hvis du synes det er spændende så vil jeg meget gerne have at du

00:31:51
Anbefaler den at du liker podcast rundt omkring

00:31:55
Sådan at den kan blive udbredt og sådan at

00:31:59
Den kan blive ved med at eksistere tusind tak fordi du lyttede med

00:32:03
Du lytter til den metakognitive podcast

00:32:06
Husk at dele med andre der kunne være interesserede i at høre om metakognitiv psykologi terapi

00:32:11
Og mindfulness