| 26. March 2025
26. March 2025
#54: Stenalderfilmen 'Fremmed - det første opgør' - en metakognitiv anmeldelse
Denne episode af Den metakognitive podcast er en metakognitiv filmanmeldelse af den danske stenalderfilm “Fremmed: Det første opgør”. Filmen fokuserer på mødet mellem bondekultur og jæger-samlerkultur i stenalderen.
Filmen følger en bondefamilie, der slår sig ned i skoven, og deres interaktion med en jæger-samler stamme. Dette møde mellem de to kulturer skaber konflikt, da de har forskellige livsstile og overlevelsesstrategier. Filmen illustrerer altså de barske realiteter ved at leve i naturen, hvor overlevelse kræver konstant kamp og tilpasning.
Kim Oechsle bruger tit stenalderen som reference netop til at forstå vores moderne adfærd - som stadig er styret af grundlæggende overlevelsesinstinkter. Mange af de følelser og reaktioner, vi oplever i dag, kan spores tilbage til de udfordringer, som vores forfædre stod overfor.
Det gælder for social angst og hvordan vi håndterer vores tanker i sociale situationer. Det gælder for vores hjernes tendens til at smelte sammen med tankerne. Det er først senere i udviklingshistorien, vi har udviklet evnen til at forstå vores tanker på mere metakognitive måder. Skift af perspektiv og at se tanker som tanker og ikke virkelighed og sandhed. Jeg kalder det “metakognitiv intelligens”, som beskrevet i min bog DU ER EN bevidsthed i EN HJERNE I EN KROP.
Jeg spoiler ikke noget fra filmen, så du kan trygt høre podcasten, selvom du ikke har set den endnu.
Jeg kan varmt anbefale ‘Fremmed: Det første opgør’, både for dens underholdningsværdi og for de psykologiske indsigter, den kan give. Den viser, hvordan vi kan lære af fortiden og forstå vores nuværende adfærd og følelser bedre. Den er stadig 100% aktuel på både det personlige, kulturelle og politiske plan.
Giv endelig feedback på podcasten - hvad ønsker du at høre mere om?
Hvis du er klient og vil deltage anonymt i podcasten kan du henvende dig til Kim Oechsle. Du kan også være med i et interview, hvis du selv arbejder med metakognitive metoder.
Hvis du kan lide at lytte til Den metakognitive podcast og synes den skal fortsætte - så giv den nogle stjerner, der hvor du lytter til den.
Du kan også se podcasten på youtube.

Følg Den metakognitive podcast på youtube
Transkription
Den rå transkription foretaget af Transkriptor.
00:00:00 Velkommen til den metakognitive podcast der handler om metakognitiv psykologi 00:00:07 Metakognitiv terapi 00:00:10 Og mindfulness 00:00:14 Velkommen tilbage til den metakognitive podcast 00:00:18 Denne her episode den handler om en filmanmeldelse igen 00:00:22 Jeg har tidligere anmeldt inderst inde to 00:00:26 Den her gang der handler det om 00:00:27 Den her stenalderfilm den danske stenalderfilm fremmed det første opgør 00:00:33 Jeg blev straks fanget af 00:00:36 Det med at det var en stenalderfilm fordi jeg tit snakker om 00:00:40 Stenaldermenneskene og jeg laver terapi 00:00:43 Vi kan lære rigtig meget af 00:00:45 De her stenaldermennesker 00:00:48 Og de vil jo stadigvæk har den rest indeni og så meget det vi oplever i dag 00:00:53 Det er faktisk rester af det som menneskeheden tidligere har været igennem 00:00:59 Den måde vores hjerner fungerer på 00:01:02 Fremmed det første opgør det er sådan helt fantastisk dansk film hvor de har opfundet 00:01:08 To stenaldersprog 00:01:10 Man ved jo ikke præcist hvordan det lød dengang man talte 00:01:13 Man har ikke nogen optagelser fra dengang så 00:01:16 Man har bedt en ekspert i om at lave nogle stenalderssprog 00:01:22 Altså realistiske stenaldersprog 00:01:25 Sådan ud fra nogle to grundstammer af af sprog man kender i dag 00:01:30 Og så har de simpelthen 00:01:32 Bedt skuespillerne om at tale de sprog der 00:01:36 Og det giver en helt fantastisk stemning når man ser filmen 00:01:40 Hvis du ikke har set fremmed det første opgør så kan jeg varmt anbefale den 00:01:47 Den her episode af den metakognitive podcast skal handle om 00:01:51 En slags metakognitiv vinkel på filmen 00:01:55 Sådan lidt psykologisk vinkel 00:01:57 Jeg kommer ikke til at spoile noget alvorligt for filmen så du kan sagtens høre den her podcast episode 00:02:03 Selvom du ikke har set filmen 00:02:05 Jeg håber jo at du får mere lyst til at se den her fantastiske film 00:02:09 Efter du har hørt min podcast og hvis du har set filmen så kan du måske 00:02:14 Reflektere lidt over nogle af de her 00:02:16 Andre pointer jeg kommer med når jeg så set den 00:02:21 Så altså kort fortalt så handler det om 00:02:24 Mødet mellem bondekultur og jæger samlerkultur 00:02:29 Som fandt sted i 00:02:31 Blandt andet i danmark jo for cirka seks tusind år siden 00:02:35 Så altså stenalderen rækker så mange mange år tilbage i tiden helt tilbage til flere millioner år tilbage 00:02:42 Men men 00:02:45 Omkring for sekstusind år siden der 00:02:47 Kom bønderne til for alvor altså begyndte at slå sig ned 00:02:51 Og begyndte at dyrke jorden 00:02:53 Og det var jo noget helt andet end jæger samlerne som var sådan nogle nomadeagtige typer der 00:02:58 Der der flyttede sig alt efter hvor der var føde og som ikke havde 00:03:03 Ikke dyrket jorden ikke gjorde andet end at at 00:03:07 Jage og det er noget af det der er kommet rigtig fint frem i filmen 00:03:12 Den er jo ikke baseret på en en historie fra stenalderen den neo lavet af nogle 00:03:17 Nogle nutidsmennesker så så 00:03:19 Men så vidt jeg forstår så har har forfatterne og sat sig rimelig meget ind i 00:03:24 Stenalderen altså researchet rigtig meget 00:03:27 Så det er blevet ret realistisk det her møde og sådan som det foregik 00:03:33 Vi har nok en lidt romantisk forestilling om 00:03:35 Nutildags hvordan det er at bo 00:03:38 I pagt med naturen ej det må være dejligt bare at bo der uden 00:03:42 Forurening og uden 00:03:46 Trafikstøj og sådan noget men jeg synes filmen den viser ret godt 00:03:52 At det 00:03:53 Øger har været ren kamp om overlevelse 00:03:55 Og det 00:03:55 Kan vi jo også se nu om dage hvis vi ser de her alene ødemarken hvor en person kommer ud og bor alene 00:04:03 Og det er jo hårdt arbejde fra morgen til aften selvom de har presseninger og økser og 00:04:08 Regntøj og alt muligt med 00:04:11 Så og og bo i den barske natur og skulle lave alting selv og 00:04:17 Der er ikke noget noget supermarked der er ikke noget tøj 00:04:21 Du kan købe du er nødt til at lave alting selv det er helt vildt 00:04:25 Noget af det jeg snakkede med min familie om da vi har set filmen det var i deres tøj så måske 00:04:29 Lige moderne nok ud i forhold til hvordan jeg forestillede mig hvordan 00:04:32 Tøj har set ud fra seks seks tusind år siden men 00:04:36 I hvert fald det har været en barsk omgang at 00:04:40 At bo i naturen så altså man følger en 00:04:44 En bondefamilie eller bondestamme 00:04:48 Der slår sig ned i skoven og så lever der også en 00:04:51 Jæger samler stamme 00:04:54 Og det her møde mellem de to kulturer som det er 00:04:57 Det går selvfølgelig ikke sådan super heldigt for sig fordi 00:05:03 Der er to forskellige kulturer og de flytter ind i samme område og vi mennesker vi er rimelig brutale så selvfølgelig 00:05:09 Kommer der et opgør det er ligesom jeg afslører ikke noget det hedder filmen også 00:05:13 Der kommer et opgør hvor de kommer op og slås 00:05:16 Og 00:05:17 En del af det er så at vi følger 00:05:20 De to hovedpersoner som er en bror og en søster 00:05:24 En søster der hedder artti og en 00:05:29 En bror der hedder taran eller faran 00:05:33 Jeg kan ikke sige det på stenaldersprogsk 00:05:36 Men altså arch og tiende de de kommer ind altså de er bønder 00:05:40 Men de kommer ind i den her jæger samler 00:05:43 Stamme og skal prøve at at 00:05:45 Komme ind 00:05:47 Det er jo tema vi kender fra i dag når man også 00:05:50 Som indvandrer skal ind i en anden kultur og tager noget af sine gamle kulturer med sig 00:05:55 Så det her møde bliver rigtig fint illustreret i den her film her 00:06:01 Og tageren han er den yngste 00:06:03 Han er dreng han er måske ikke så 00:06:05 Kognitivt udviklet som som storesøsteren hun har 00:06:08 Er langt længere 00:06:11 Og hun er meget mere bondekultur i sig 00:06:13 Det vil sige hun er meget sværere ved at slippe den gamle bondekultur mens taren han er sådan set klar til bare at være 00:06:20 En del af den her nye stamme og blive jæger og så er han ellers bare 00:06:25 Assimileret i stammen fra starten det er hun ikke bare til her 00:06:29 Hun kan ikke rigtig slippe den gamle kultur 00:06:32 Noget der er rigtig godt beskrevet det er netop de her to kulturer der mødes 00:06:39 Og 00:06:40 Der er blandt andet sådan en 00:06:42 Sådan lidt troldkvinde eller eller heksedoktor agtig figur i jæger samler stammen som som kan noget med urter og 00:06:52 Underlige ritualer og røg ting og jeg ved ikke hvad 00:06:58 Jeg elsker den figur fordi hun er sådan meget mystisk og meget alvidende moderlig men 00:07:03 Hun er også meget meget epagt med naturen 00:07:06 Så forjæger samlerne der er deres kultur jo et hundrede procent 00:07:11 At alt kommer fra naturen 00:07:13 Og der er nogle naturguder 00:07:16 Som giver 00:07:18 En føde 00:07:19 Så det kan godt være at de har lavet nogle forskellige redskaber til at fange med 00:07:25 Men det er slet ikke dem der er gør noget for at der kommer dyr i 00:07:31 At de fanger noget det er alt sammen noget guderne giver dem 00:07:36 Så jægerne de er et hundrede procent i pagt med at det er naturen 00:07:42 Der giver dem noget 00:07:45 Mens bønderne jo netop er begyndt at dyrke jord de tager kontrol 00:07:52 Så der kan vi jo godt se at vi i moderne kontrolmennesker 00:07:55 Vi er jo opvokset af den 00:07:57 Kultur at vi 00:08:00 Gerne vil have kontrol 00:08:02 Og jeg vil sige hovedparten af dem jeg arbejder med i min 00:08:05 Terapeutiske praksis her er jo kontrolmennesker vi vil gerne have kontrol vi vil helst ikke have usikkerhed 00:08:11 Så her kommer altså 00:08:14 Bondepigen med sin kultur og der er en virkelig fed scene i filmen hvor 00:08:20 De sidder og forsøger og og tale sammen jamen 00:08:25 Bonde-pigen forklarer jamen vi har faktisk mulighed for at så det her korn og 00:08:32 Vi kan finde det rigtige sted og så kan vi vente og så vil 00:08:36 Der vokse noget op og så kan vi 00:08:39 Faktisk lave mad ud af det 00:08:42 Mens jægerkvinden der hun 00:08:45 Mener det fuldstændig værd at være en forbandelse 00:08:49 Og begynde at tage kontrol over 00:08:53 Over naturen på den måde det vil være en forbandelse det vil 00:08:56 Vække gudernes vrede det vil sige hvis hun begynder at 00:09:01 Dyrke noget 00:09:02 Så vil de ikke længere kunne fange deres dyr i deres fælder og de vil ikke kunne fange nogle dyr når de jager 00:09:12 Så de to kulturer kan ikke tale sammen 00:09:15 Og jeg er overhovedet ikke ekspert men jeg har læst en lille smule på den amerikanske filosof og sådan psykolog 00:09:21 Fyr der hedder kanon welber og han har studeret lidt 00:09:25 Øh og lave nogle systemer for hvordan 00:09:28 Dels vi menneskers psykologiske udvikling er men også hvordan sådan 00:09:35 Kultur har været gennem tiderne og 00:09:37 Og rester af de her kulturer som vi stadigvæk har i sig 00:09:41 I os stadigvæk i dag 00:09:42 Så der vi har jo stadigvæk nogle rester af den her 00:09:46 Helt vildt primitive overlevelses kultur 00:09:51 Som kun handler om 00:09:53 At få føde og klare det og kæmpe 00:09:57 Mod fjender og klare hver eneste dag en overlevelseskamp og en tro på at 00:10:05 At det er det er naturen der der bestemmer i sidste ende 00:10:09 Det er den der jægerkultur 00:10:12 Og vi har også nogle 00:10:14 Højere udviklingstrin som jo er kommet senere i i evolutionen 00:10:18 Som er kommet senere i menneskehedens civilisation 00:10:23 Som netop er det her med at begynde at tage kontrol og forstå at man 00:10:27 Man har også en rolle at spille som som menneske og som 00:10:31 Civilisation 00:10:34 Det er ligesom de laveste udviklingstrin senere er der kommet 00:10:38 Højere udviklingstrin til men når det kend welber han beskriver det er netop 00:10:43 At når man befinder sig på forskellige trin af udviklingsskalaen som menneske 00:10:50 Så kan man ikke rigtig tale sammen 00:10:53 Så kan man ikke forstå den anden kultur 00:10:57 Fordi man taler forbi hinanden 00:10:59 Og de ting den anden siger uanset om det er lavere trin eller et højere trin 00:11:05 Så vil man ikke kunne tale samme sprog og med derfor vil man 00:11:11 Køre fast 00:11:14 Det synes jeg 00:11:15 Jeg blev klogere af da jeg læste nogle af 00:11:17 Kenneth wilberts beskrivelser af det her så 00:11:19 Selv 00:11:20 Langt højere kulturtrin og 00:11:23 Menneskelig udviklingstrin har faktisk virkelig svært ved at forstå også de lavere trin 00:11:30 Og 00:11:32 Der er forskellige teorier og alt muligt der er noget der hedder spirit and dynamics som kan welvere især inspireret af men 00:11:38 Man kan godt komme endnu højere op hvor man faktisk godt kan bevæge sig lidt og forstå mere af 00:11:44 Andre 00:11:45 Civilisationer civilisationer andre udviklingstrin 00:11:50 Men tilbage til stenalderen 00:11:54 Her der har vi altså to kulturer som ikke kan snakke sammen 00:11:59 Og det synes jeg er rigtig fint beskrevet 00:12:02 Så det ender ikke godt det her møde her 00:12:08 Den her pige arktis som bor i 00:12:13 Jægerstammen hun skal altså forsøge at tilpasse sig men hun 00:12:16 Savner samtidig den gamle kultur 00:12:20 Det vil sige hun tænker faktisk rigtig meget 00:12:24 Over 00:12:25 At vende tilbage og hun planlægger hvordan det kan lade sig gøre at vende tilbage til den gamle 00:12:30 Stamme 00:12:33 Og nu er det jo skrevet i nutiden men det er skrevet med ud fra stenalder 00:12:40 Tænkning 00:12:42 Så når man er stenaldermennesker menneske så tænker man jo 00:12:46 Uden at være klar over at man tænker det vil sige mens man tænker 00:12:51 Så er det virkelighed 00:12:53 Og det synes jeg er rigtig rigtig fint beskrevet 00:12:56 Både for jægerne og for bønderne her 00:13:01 At det de tænker det er virkelighed der er et hundrede procent 00:13:05 Virkelighed det er et hundrede procent virkelighed når 00:13:08 Når pigen her hun tænker jamen 00:13:11 Jeg skal tilbage til jeg har ret i den her måde at opleve verden på man kan 00:13:17 Dyrke korn 00:13:19 Det er sådan som det er 00:13:21 Jeg skal tilbage det er forkert at min bror ikke 00:13:25 Vil vil 00:13:26 Slutte sig til mig men han er blevet til jæger det er rigtigt det jeg har 00:13:32 Den her form for tænkning hvor man 00:13:36 Er ude af stand til at flytte sig ud 00:13:38 Af at man ikke måske nødvendigvis har ret man kan ikke se det på en anden måde 00:13:44 Det beskriver man nu om dage med ordet 00:13:48 Fusion altså at man fusionere med sin tænkning 00:13:52 At man smelter sammen med sin tænkning 00:13:55 At man ikke er i stand til at forstå det som tænkning 00:14:01 Og jeg tænker 00:14:02 Jeg tænker 00:14:04 Apropos at det 00:14:05 Er jo noget vi stadigvæk gør rigtig meget vi står i en eller anden samtale og vi er fuldstændig overbevist om at vi har ret 00:14:13 Hvis det bliver et skænderi hvor følelserne kommer i kog så bliver vi endnu mere insisterende på at vi har ret i noget 00:14:19 Og har virkelig svært ved at forstå den andens perspektiv 00:14:23 Så senere når man får skænderiet lidt på afstand 00:14:27 Så kan man måske godt se o k den anden havde måske lidt ret følelserne er lidt afdæmpet 00:14:34 Og så kan man måske godt lidt forstå ja 00:14:38 Det der sker det er faktisk at man skifter perspektiv 00:14:41 At man faktisk ser det fra den andens vinkel 00:14:45 Så det her med at kunne skifte perspektiv og flytte sig selv ud 00:14:52 Og se det på en anden måde 00:14:54 Det er noget vi 00:14:56 Nok har udviklet 00:14:58 Noget mere siden stenalderen det er vi blevet bedre til nu om dage 00:15:03 Så stenalderen som den her film foregår i altså der hvor det er 00:15:08 Mødet mellem jæger og bønders forældrested det er cirka seks tusind år siden det vil sige 00:15:13 Det er cirka 00:15:15 Fire tusinde år før vor tidsregning 00:15:18 Fire tusind og før 00:15:20 Hvorimod 00:15:22 Buddhisme og helt andet græsk tænkning og alle de her moderne 00:15:28 Måder at forstå vores sind på 00:15:31 Det opstår cirka seks til fem hundrede år før vor tidsrejse rejse 00:15:37 Tidsregning 00:15:39 Så det er altså omkring to et halvt tusind år siden 00:15:44 At den her nye måde og forstå sindet på begynder og forme sig 00:15:50 Så kan man sige en del århundreder der blev det lidt glemt igen men nu er vi for alvor ved at samle det op igen i metakognitiv terapi 00:15:58 I alle de 00:15:59 Terapiformer og psykologiske retninger som er inspireret af mindfulness og 00:16:05 Og den måde at tænke på det der hedder act accept and commitment fairy 00:16:10 Og også 00:16:10 Den nyeste udgave af kognitiv adfærdsteip terapi begynder at tage nogle af den her de her d r ind 00:16:16 Og metakognitiv terapi er som jeg sidder og har sagt 00:16:19 Indenfor samme boldgade selvom det er det er også taget nogle ting ud af mindfulness 00:16:25 Men det der opstod der for to et halvt tusind år siden var netop 00:16:29 Spirende ideer om at vi kunne begynde at se vores tanker på en anden måde 00:16:36 Se at vi har tanker vær klar over at vi tænker noget 00:16:42 Og at vær klar over at det er tanker 00:16:45 Det kan det ikke stenalderen så der er ingen tvivl om at de er et hundrede procent 00:16:48 Fusionerede 00:16:50 Og jeg har forsøgt sådan at tænke over eller reflektere over filmen sådan fra start til slut og jeg kan ikke rigtig lige komme i tanke om nogle tidspunkter hvor jeg synes at 00:16:59 De gør det med at skifte perspektiv at de gør det med at 00:17:04 Ikke at være fusioneret med deres tanker 00:17:06 Så det er et godt eksempel på 00:17:08 At 00:17:09 Stenalderhjernen eller stenaldertænkning det er at være fuldstændig fastlåst 00:17:16 Men vi har jo stadigvæk de her mekanismer i os og grunden til at jeg siger at jeg bruger 00:17:21 Stenaldermennesker tit når jeg bruger snakker eller laver terapi det er præcis fordi det kan være godt at forstå hvorfor vi har det som vi har det 00:17:31 Selv i dag 00:17:32 Det er fordi vi stadigvæk har den samme type hjerner som dengang vi har bare 00:17:37 Gennem vores kultur 00:17:38 Udviklet 00:17:40 Man kan sige højere udviklingstrin 00:17:42 Udvikle flere ting som vi kan bruge vores hjerner til 00:17:47 Så i øjeblikket er vi jo også ved at lære at bruge vores hjerner på en ny måde altså vi får jo mange flere informationer ind 00:17:54 I vores hjerner i løbet af en dag nu 00:17:56 End de gjorde 00:17:58 På et år for hundrede år siden 00:18:00 Altså sådan som vi kan surfe igennem det sociale medier og lige 00:18:04 Slugeinformation det er jo helt vildt som vi kan 00:18:08 Bruge vores hjerner i dag i forhold til tidligere 00:18:12 Så for mange tusind år siden der gik det noget langsommere 00:18:17 Der tog det nogle år eller måneder og og dyrke jorden og 00:18:24 Opbygge en en by og sådan nogle ting 00:18:29 Så 00:18:30 Det var en helt anden måde at være i i verden på det er der ingen tvivl om 00:18:38 Noget af det jeg synes jo er virkelig godt i 00:18:41 Stenalderkulturen når vi tænker på det det er 00:18:44 Netop det her med at hver eneste dag er en kamp hvor overlevelse 00:18:50 Og specielt når vi snakker om social angst så er 00:18:55 Grunden til at vi nogle gange kan have social angst det er netop det her med 00:19:00 At man står over for en 00:19:04 Gruppe mennesker som på en eller anden måde 00:19:09 Vurderer en 00:19:12 Og netop i stenalderen der har det jo været en kamp for overlevelse 00:19:16 Individuelt men især i flokken at flokken var nødt til at holde sammen 00:19:21 Som flok 00:19:23 Og stamme og så også imod andre stammer imod 00:19:27 Naturen og imod dyr som kunne komme og 00:19:32 Og æde en man kunne komme til skade alle de her ting har været en daglig kamp 00:19:39 For hvert eneste individ 00:19:43 Og det vil sige at dengang der var menneskeheden nødt til at udvikle nogle 00:19:48 Måder og være i verden på nogle instinkter måske som som vurderede 00:19:53 Er jeg på vej til at blive smidt ud af min flok lige nu og 00:19:57 Det er nok 00:19:59 En af grundene til at social angst er enormt udbredt stadigvæk fordi 00:20:05 Det er jo de individer der var gode til at scanne 00:20:10 Flokken og gode til at finde ud af om de var på vej til at blive 00:20:15 Smidt ud gode til at vurdere stemningen 00:20:20 Men det giver samtidig også en form for utryghed at skulle holde øje med 00:20:25 Er der noget galt 00:20:27 Så jeg taler tit om at at vi skal vi skal have lidt 00:20:31 Tålmodighed med os selv fordi der er nogle mønstre i os i os som stammer fra dengang 00:20:37 Som er helt naturlige at det er helt naturligt at blive en lille smule urolig 00:20:43 Når vi står overfor en flok øjne der kigger på os 00:20:46 Det er jo derfor at vi synes at skuespillere er seje at musikere er seje 00:20:52 At dem der 00:20:53 Stiller sig op på en scene 00:20:55 Eller stiller op i x factor at de er lidt seje fordi 00:20:58 Trodser det her naturlige instinkt om at det faktisk er ubehageligt at 00:21:03 Stå overfor gruppen vise sig selv frem på den her måde her 00:21:08 Så social angst det synes jeg er virkelig godt illustreret i 00:21:12 Stenalderfilmen fremmed 00:21:14 Det første opgør gør 00:21:16 Fordi 00:21:18 Vores 00:21:19 Unge bondepige her hun kommer ind 00:21:22 Kan ikke rigtig tilpasses og hver eneste dag der kan hun se 00:21:27 At 00:21:29 Jægerne de kigger underligt på hende hun er ikke accepteret 00:21:33 Til trods for at hun gør alt hvad hun kan hun lærer sproget 00:21:37 Hun hjælper dem på alle mulige forskellige måder 00:21:40 Hun prøver faktisk med sine handlinger 00:21:44 Og tilpasse sig men 00:21:48 De vurderer hende stadigvæk til ikke rigtig hører til hun er en fremmed 00:21:53 Det der er lidt sjovt med med filmen og 00:21:56 Også det er måske en lidt moderne pointe det er jo at 00:22:00 Det er 00:22:01 Bønderne der kommer til området 00:22:02 Men de siger at dem der bor der i forvejen er de fremmede 00:22:07 Så 00:22:07 Begge parter betragter hinanden som fremmede og det er nok meget stenaldersk 00:22:13 At betragte andre stammer som fremmede 00:22:17 At man så overlevelsesafhængig at man er nødt til at 00:22:21 Simpelthen bare holdt sammen og så er de andre de er per definition fremmed og nogen man ikke kan tage ind 00:22:29 Så man kan godt forstå social angst når man 00:22:31 Når man følger altså man får virkelig ondt 00:22:34 Af hende her artin og hun går rundt i 00:22:36 I jægerbyen der og kigger på de der blikke der og den måde de 00:22:42 Stirrer på en på med med virkelig sådan væmmelse 00:22:46 Der der kan vi virkelig mærke den der fornemmelse af af social angst og 00:22:51 Og ubehag 00:22:52 I at blive udstillet det synes jeg virkelig godt illustreret af den der film så alene 00:22:56 Det 00:22:58 For at forstå den mekanisme der er det godt 00:23:01 Men man kan også se hvad hvad det er så der sker i i arset det er hun 00:23:06 Tænker hun planlægger hun bor den der kloge 00:23:09 Del af sin hjerne som man helt sikkert har haft dengang 00:23:12 De har jo trods alt udviklet den kultur som vi har bygget videre på 00:23:16 Så hun planlægger nogle ting 00:23:19 Mens hun er der 00:23:20 Og hun tror et hundrede procent på at det er det rigtige at gøre 00:23:27 Når vi snakker om metakognitioner metatænkning 00:23:33 Så vil jeg jo påstå at det ser man ikke ret meget af 00:23:36 Der er ikke noget med at hun hun eller nogen som helst har anden overvejer 00:23:41 Eller vurderer at det er tanker de træder ikke ud af det men de er netop drevet af 00:23:47 Metakognitioner så man lige må gentage hvad det er 00:23:50 Metakognitioner er den måde man opfatter 00:23:53 Sine tanker på opfatter også sine følelser og sin krop og så videre på 00:23:59 Altså det man kan sige det man tænker om det hvordan tænker man om sine tanker 00:24:05 I for eksempel hundrede procent sande 00:24:09 Man 00:24:09 Kan tænke 00:24:10 At jeg har ikke nogen kontrol over mine tanker de kommer bare og jeg 00:24:13 Det er det er som det er og det er der slet ingen tvivl om de her stenaldermennesker 00:24:19 Der kommer noget i deres hoveder og det er bare som det er lige 00:24:22 Lige fra starten af de kan ikke lave det om det de tænker det er sandhed 00:24:26 Så det er en tankefunktion de smelter sammen 00:24:29 Det er deres metakognitioner der gør det 00:24:32 At de oplever tanker som virkelighed 00:24:37 Og noget af det vi arbejder med i metakognitiv terapi gudskelov nu om dage 00:24:43 Med moderne mennesker det er at vi 00:24:45 Prøver at bryde de her tankefussioner bryde den her 00:24:50 Illusion af at tankerne er virkelighed og 00:24:54 Det gælder for social arbejdsmiljø det gælder også for alle mulige 00:24:57 Andre former for angst 00:25:00 At når angsten rammer os moderne mennesker så er det fordi vores måder at 00:25:05 Opleve vores tanker på det bliver virkelige det vil sige 00:25:09 Hvis man 00:25:10 Tænker på at om lidt der skal jeg 00:25:15 Tag en bus 00:25:17 Og 00:25:18 Det plejer at give mig angst 00:25:20 Bare man tænker på om lidt skal jeg stige ind i bussen så kommer angsten 00:25:26 Og det er jo præcis det med man sidder ikke engang i bussen endnu 00:25:29 Næsten alle der der har angst 00:25:33 De fortæller at det faktisk tiden op til 00:25:37 De skal et eller andet som plejer og give angst det er tiden op til 00:25:42 Der allerværst 00:25:44 Det er ofte 00:25:45 Bedre måske en lille smule bedre eller meget bedre 00:25:48 At være i selve situationen end det er 00:25:51 At tænke på det inden 00:25:54 Så det virkelig er og det kan jo 00:25:55 Netop fortælle os at det er må være stenalderhjernen der kører der 00:25:59 Den er godt i gang med at tænke på situationen og det er et hundrede procent virkeligt 00:26:04 Og sådan er det 00:26:06 Og så kommer der en 00:26:08 Kan man sige en primitiv 00:26:11 Stenalderreaktion altså at kroppen den håndterer den der fare den trussel der 00:26:17 Igen i den her stenalderfilm fremmed 00:26:20 Det første opgør der ser vi 00:26:23 Hvor brutalt det er og altså 00:26:26 At løbe gennem skoven og blive overfaldet af dyr og kæmpe mod de andre stammer det er det er barske løjer så 00:26:34 Det at 00:26:36 Og øh skulle overleve det har jo krævet enorme 00:26:40 Kropslige ressourcer som man slet ikke 00:26:42 Forstår egentlig at 00:26:44 At de har kunnet 00:26:46 Vi ville slet ikke kunne klare sådan en en dag hvis vi blev kastet ud i det men det har 00:26:51 Det har været 00:26:52 En daglig kamp de blev heller ikke så gamle som vi gør vi bliver 00:26:56 Mere forskånet for den her daglige kamp her i 00:27:00 I danmark i hvert fald det meste af tiden så 00:27:06 Stenalderfolk fusionerer vores stenalderhjerner fusionerer med vores tanker 00:27:14 Og 00:27:15 Det at kunne tage perspektiv 00:27:18 Det var ikkeeksisterende det er også noget vi har udviklet 00:27:22 I nyere tid det at skifte 00:27:25 Og det at opdage at 00:27:27 Jeg tænker at det er en tanke jeg har 00:27:29 Det er alt sammen noget der kommer til senere 00:27:33 Og 00:27:34 Lige præcis det her er noget af det vi bruger nu her til at komme ud af angst 00:27:39 Vi bruger det til at komme ud af depression også og stress i øvrigt 00:27:44 Fordi det alt sammen noget der stammer fra at vi 00:27:48 Smelter sammen med tankerne at vi bliver et med dem og at de 00:27:51 Får kroppen til at reagere her og nu 00:27:54 Og jo mere man får trænet de her den her 00:27:57 Afstandtagen den her måde at gå lidt i meta på så man kunne kalde det på 00:28:04 Jo mere får man evnen til at træde ud af 00:28:08 Det de 00:28:10 Negative effekter som det har som giver angst og stress og depression 00:28:18 Så 00:28:20 Jeg vil varmt anbefale 00:28:23 Den her stenalderfilm 00:28:25 Du behøver ikke se den for det psykologiske 00:28:27 Det er helt bestemt en spændende film fra start til slut 00:28:31 Den er jeg virkelig jeg synes den virker meget realistisk 00:28:35 Jeg har set en enkelt forsker der synes den den er er urealistisk men men 00:28:42 Jeg ved ikke de havde også researchet en del af dem der har lavet filmene så de har bygget noget op 00:28:46 Der virker 00:28:48 For mig 00:28:49 Rimelig realistisk i forhold til hvordan det må have været at overleve naturen 00:28:55 Det er samtidig også skrevet i nutiden jo skal vi huske så de har bygget mange 00:28:59 Ting ind som giver rigtig god mening for os i dag når vi ser på hvad der sker i verden i dag 00:29:05 Det her møde mellem forskellige kulturer 00:29:08 Forskellige mennesker der simpelthen ikke kan tale samme sprog de er ude af stand til at nå hinanden fordi de er på forskellige måder og opleve verden på 00:29:18 Det ser vi også i dag 00:29:20 Og vi ser det jo 00:29:22 Hver især dagligt når vi er sammen med andre mennesker nogle gange så smelter jeg sammen sammen med mine tanker nogle gange er jeg påståelig jeg tror mine tanker er virkelighed nogle gange 00:29:33 Bliver jeg ramt af mine egne tanker 00:29:35 Og det gælder for dig og det gælder for alle andre og jo mere vi træner evnen til at hoppe ud af det 00:29:42 Jeg kalder det selv for metakognitiv intelligens det har jeg beskrevet i min bog 00:29:47 Du er en bevidsthed i en hjerne i en krop 00:29:50 Så den her metakognitive intelligens det vil sige det er evnen til at kunne 00:29:55 Vide at det overhovedet er en mulighed 00:29:57 At mine tanker ikke er mine tanker 00:30:00 Og kunne skifte perspektiv og kunne flytte sig ud af det og kunne 00:30:05 Se at jeg kan gå ind i tanker og skabe følelser gå ud af tanker skabe følelser 00:30:12 Det den evne til at flytte sig selv rundt mentalt 00:30:15 Det mener jeg er noget vi gudskelov gennem årtusinderne har udviklet 00:30:21 Og vi er der ikke helt endnu 00:30:23 Vi trænger til at få det udbredt til større dele af verden 00:30:27 Så vi skal væk fra stenalderhjernen og bevæge os op gennem årtusinderne måske hente endnu mere fra 00:30:35 Den her tidlige udvikling med at at 00:30:39 Opdage at vores hjerner kan noget mere andet end det 00:30:43 Og så måske udvikle os endnu mere i den retning med at kunne 00:30:48 Svæve lidt ovenover vores tanker og faktisk opdage o k 00:30:53 Det er det der sker med mig lige nu det er min 00:30:55 Stenalder hjerne der der har taget magten lige nu 00:31:01 Så du kan se filmen og tage de her pointer med hvis du vil 00:31:06 Og finde ud af om du synes jeg har ret eller om jeg vrøvler 00:31:09 Du kan se film bare fordi det er en spændende film 00:31:12 Eller hvis du vil lære lidt om stenalderen 00:31:14 Jeg kan bare anbefale fremmed det første opgør 00:31:20 Det var endnu en filmanmeldelse fra den metakognitive podcast jeg håber at 00:31:26 Det var sjovt at lytte med 00:31:28 Hvis du synes at 00:31:29 Metakognitiv psykologi eller mindfulness er spændende og du har et eller andet input til den så skriv endelig til mig 00:31:37 Man kan jo deltage i den her podcast inden den gennem et interview eller 00:31:42 Eller som anonym klient hvis man har et eller andet at arbejde med 00:31:46 Hvis du synes det er spændende så vil jeg meget gerne have at du 00:31:51 Anbefaler den at du liker podcast rundt omkring 00:31:55 Sådan at den kan blive udbredt og sådan at 00:31:59 Den kan blive ved med at eksistere tusind tak fordi du lyttede med 00:32:03 Du lytter til den metakognitive podcast 00:32:06 Husk at dele med andre der kunne være interesserede i at høre om metakognitiv psykologi terapi 00:32:11 Og mindfulness