Michelle 2-2 - Michelle tænker på alt hvad hun gør og husker alt hvad der er sket

| 26. September 2023

#22: Michelle 2-2 - Michelle tænker på alt hvad hun gør og husker alt hvad der er sket

Published: Sep 26, 2023
Download As: MP3
Rate on iTunes
Michelle 2-2. Michelles session fortsætter. Vi hører om hendes fantastiske hukommelse og hun fortæller om hvorfor det er nødvendigt at tænke så meget over sig selv i sociale situationer.
Her i 2. del af Michelles session forsøger jeg fortsat at sætte mig ind i hvordan det foregår, når Michelle skal ud. Hun beskriver hvordan hun tænker på hver detalje om sine bevægelser, hvad hun siger, hendes mimik og bevægelser. Jeg forsøger med nogle standard metakognitive metaforer - de 70.000 tanker, men dette falder til jorden, for Michelle har en hukommelse, de fleste elefanter ville være misundelige over. Hun husker alt. Samtidig har hun meget stærke positive metakognitioner om at det er nødvendigt at tænke så meget før, under og efter. Her til sidst i session sker der dog noget…
Michelle's anden session, del 2. Michelles hukommelse gør hende i stand til at huske alt hvad der er sket og sagt - og hun føler sig nødsaget til at tænke på alt hvad hun siger og gør og hvordan hun ser ud imens.
Michelle's anden session, del 2. Michelles hukommelse gør hende i stand til at huske alt hvad der er sket og sagt - og hun føler sig nødsaget til at tænke på alt hvad hun siger og gør og hvordan hun ser ud imens.

Følg Den metakognitive podcast på youtube

Transkription

Den rå transkription foretaget af Transkriptor.

Velkommen til den metakognitive podcast, der handler om metakognitiv psykologi.
Metakognitiv terapi og mindfulness.
Velkommen til endnu en episode af den metakognitive podcast.
Det her.
Det er anden del af min session med Michelle i den 1.
Del der forsøgte jeg at forstå hvad der foregår i Michelle,
når hun er ude til sociale arrangementer.
Især.
Og så.
Begyndte at forstå mere og mere af, at jeg faktisk ikke
forstod Michelle, så den næste halvdel her er den anden
session med hende, der prøver virkelig at dykke ned i.
Hvad er det der foregår så?
Jeg har lige spurgt hende, og det hører du om lidt
spørger hende, hvad foregår der præcist inde i dig, hvis
jeg nu skulle prøve at at rollespille lidt, hvis vi
mødes og hun så beskriver, hvad er det for nogle
tanker, der foregår i løbet af den her halvdel af sæsonen, der begynder det at gå op for mig at at Vi er langt fra hinanden, at Jeg har forsøgt med.
Metakognitive principper.
Og Det er nogle af de her måder, jeg griber det an på.
Giver ikke så meget mening for Michelle og jeg prøver også
med en af de klassiske måder at at se tanker
på, som også fejler.
Så så Jeg har taget den her episode med, fordi Det
er altså som jeg sagde sidste episode.
Det er ikke en typisk metakognitiv session, men Det er måske
meget interessant at høre, hvordan det forløber.
Og det det handler om her, er jo især.
Michelles overbevisninger om, hvorfor hun bruger det her strategier, som hun gør.
Altså hun har nogle evner.
Vil du høre om lidt?
Som gør, at hendes overbevisninger bliver endnu stærkere, måske for at
bruge de her strategier.
Men lad os høre hvad Det er, der sker i Michelle,
når hun er ude i sociale sammenhænge.
Hvis vi nu skulle lege en social situation nu her.
Kan du så prøve at sige højt hvad du ville tænke?
Hvis vi nu mødes til en eller anden fest eller et
eller andet, så sidder du vi bare og snakker, og
jeg fortæller, hvad jeg laver, du fortæller, hvad du laver
eller eller noget andet.
Hvad er det for nogle tanker, der Der er i dit
hoved under Sådan en en typisk social ting?
Jamen først, så ville jeg måske tænke på min øjenkontakt.
Det er vigtigt, at jeg husker at kigge på den der taler.
Det er vigtigt, at jeg ikke stiger, så Det er vigtigt
at min at jeg husker at sørge for at mine
onde de er er levende i samtalen.
Det er vigtigt, at Jeg er opmærksom på ikke at kigge
for meget ind i øjnene, men heller ikke for meget
væk fra øjnene.
Næsen er et godt sikkert sted at kigge.
Og sørge for, at øjnene ikke bliver døde, men forbliver levende.
Jeg skal huske at sørge for, hvad nu det hedder, når
den når modparten taler, at hvad nu det hedder, at
jeg ikke står alt for stille.
Det er vigtigt, at jeg sørger for, at jeg står i
en åben position, Sådan at altså at mit kropssprog det
ikke bliver for lukket.
Det er vigtigt, at jeg holder øje med, hvornår den naturlige
pause opstår, og at Det er dermed er indikeret, at
nu er det min tur.
Til at at at sige noget?
Fantastisk altså virkelig, virkelig godt refereret.
Og er det rigtigt forstået, at Det er noget, der Sådan
er til stede?
Mens du er.
Ude Det er noget, Det er noget, Jeg er nødt til at.
Tænke bevidst over, ellers så sker det.
Nej, det forhindrer den tænkning der i noget.
Et eller andet sted forhindrer den mig jo i at bruge
mentale kræfter på alle mulige andre ting.
Fordi de ressourcer, der nogle gange er.
Er optaget, og jeg bliver også typisk virkelig, virkelig træt.
Altså det der ja.
Selvfølgelig har jeg et altså Jeg har et socialt batteri.
Det er ikke så stort som de flestes der skal.
Der skal ikke så meget til så.
Har jeg egentlig fået nok, så trækker jeg lige til at
komme hjem og lade op.
På den måde er jeg nok ret introvert.
Og.
Hvis hvis det ikke kan laves om, så kan det ikke laves om.
Det jeg spørger efter.
Det er bare om om Det er.
Nødvendigt og tænke så meget over det.
For mit vedkommende tror jeg faktisk, Det er.
Så så er det jo bare Sådan Det er.
Jeg har Jeg har.
Jeg har det indtryk af, at for nogle mennesker kommer det naturligt.
Jeg tror faktisk ikke, Det er noget de fleste de Sådan
går og tænker over.
Jeg tror bare Det er noget de gør.
Sådan virker jeg desværre ikke.
Det er jo et godt eksempel på at du vælger faktisk.
Hvad du gør med dine tanker og du har et du
har et formål med det.
Så hvis vi tænker på, hvad der sker, inden du skal
til noget socialt og efter, så snakker du om den der kurveform.
At der bliver der stiger tankerne meget, og så er de
meget intense og den den lyder som om at når
du så er ude, så er det der hvor det mest intenst.
Jeg tror der hvor man kan lave noget om det de
der tanker inden man tager afsted.
Fordi Jeg kan godt komme hen til den til at overbekymret
mig lidt om.
Hvad der nu skal ske, fordi jeg ved jo ikke hvad
der skal komme af samtale emner og Sådan nogle ting.
Der kan jo ikke vide på forhånd.
Det er et meget godt eksempel.
Og.
Altså i min ideelle verden.
Der vidste jeg jo godt allerede på forhånd, hvem jeg kom
til at sidde ved siden af, og hvad vi skulle
snakke om, Sådan jeg kunne forberede mig, men.
Sådan virker verden bare ikke.
Og, og Det er måske der hvor hvor den her øgede bevidsthed.
Den kunne bruges næste gang.
Du skal noget socialt.
Til at sige, okay?
Jeg kan ikke forudsige det alligevel.
Det du lige sagde til mig nu her.
Hvad ville der ske?
Hvis.
Hvis det blev implementeret i det liv at næste gang, så
så er der mindre tænkning inden du kommer af sted,
så Der er simpelthen.
Ikke brugt så meget hjerne energi inden du kommer ud, så
må du gerne tænke løs, når du er ude, fordi
Det har vi lige snakket om.
Det er nødvendigt.
Hvordan ville hvordan ville starten på Sådan en?
En fest eller hvad?
Det er værre, hvis du havde tænkt mindre en.
Det ved jeg jo ikke på nogen grund ikke?
Det er jo noget, Jeg vil være nødt til at på
en eller anden måde se om Jeg kan slippe afsted
med at prøve af.
Forhåbentlig har jeg mere overskud.
Fordi Vi har brugt mindre krudtet på forhånd.
Vil det lyde realistisk, at du vil have mere overskud, når du starter.
Der er brugt mindre energi.
Det tænker jeg lyder realistisk.
Og lad os så tænke på, hvis hvis du så kommer
i tanke og jeg sagde noget dumt der.
På samme måde de der en til 2 dage efter.
Er det også nødvendigt at tænke?
Så meget og og virkelig gennemgå enhver del af af dialogen.
Altså.
Hvis jeg skal lære af mine fejltagelser, så ja, så er
det nødvendigt at efter analysere det.
Er det nødvendigt med med en til 2 dages tænkning for
at kunne lære?
Altså før kommer du til nogle konklusioner.
I løbet af de der et par dage der.
Altså nogle gange lykkes det, og andre gange lykkedes det ikke det.
Nogle ting kan ender jeg med at gennemskue andre ting.
Jamen dem ender jeg ikke med at gennemskue, så må jeg
bare håbe på at det lykkes en anden god gang.
Kender du det fænomen med, at man så på et tidspunkt?
Opdage hov Det har jeg tænkt på en gang.
Altså hamsterhjulet igen.
I de her sammenhænge, altså at du simpelthen nå vedkommende sagde Sådan vedkommende.
Det har jeg tænkt en gang.
Det hænder, at det det kommer igen anden gang, men Det
er ikke så tit, Det er mere at.
Skal vi kalde det first poss tager lang tid.
Der er mange der der sker mange ting.
Hvis man har været væk 4 timer en aften.
Og og altså det.
Det er der hvor jeg spekulerer på, at Det er det
nødvendigt at at gennemgå alt.
I detaljer for at kunne lære sine fejl.
Altså det burde det jo ikke være, men lige Der er
nok en lille smule fatsvag.
Hvad vil det sige?
Ja, Jeg er vældig god til at få trådt folk over tæerne.
Uden at ville.
Og Det er ikke jeg opdager det aldrig selv i situationen.
Det er først.
I efter analysen er derfor fanget den slags, og så er
det jo vigtigt, at man lige får det fanget Sådan
at man kan komme tilbage ved en senere lejlighed og
få sagt undskyld for dem der hvor man havde kvajet sig.
Så.
Hidtil der har det.
Hjulpet dig.
Til at lære dine fejl.
Og har det været nødvendigt med så meget tænkning for at lære det?
Ja fordi Jeg er en lille smule fatsvag når der kommer
til det der.
Fordi.
Hvis hvis Det er, hvis Det er Sådan, Det er, at
Det er nødvendigt, så skal du ikke lave noget om.
Det kan godt være Det kan Det kan finde tunes, men
Det kan ikke Sådan Det kan.
Det kan ikke fjernes, så ville jeg blive fuldstændig umulig at
være i nærheden af.
Så hvad er det?
Du gerne vil have hjælp til med med tanker.
Jamen hvad nu?
Det hedder nogle ting.
Tager virkelig overhånd og andre ting.
De Sådan, de kører.
De svæver bare igennem systemet.
Og bliver produceret og bliver afsluttet.
Der er nogle ting, som virkelig Sådan kan vokse og vokse
og vokse og vokse og vokse.
Så vil jeg ligesom Der er nogle ting de kan godt
afsluttes og så er der nogle ting som bare aldrig
Sådan rigtig bliver afsluttet.
Især måske også måske i virkeligheden, og også især inden jeg
kommer afsted, ikke der?
Altså Det er jo i bund og grund tankespind, fordi man
kan ikke forudsige, hvad der kommer til at ske.
Er det de tanker?
Som kunne som på en eller anden måde ikke er nødvendige.
Ja.
Så og og Det var tanker også i forbindelse med sociale ting.
Eller også i forbindelse.
Det er også i forbindelse med sociale ting.
Fordi Det er jo nok dem jeg ville kalde hamsterhjul.
Altså det Det er de overflødige tankespind jeg snakker om.
Yes.
Så så måske har vi snakket forbi hinanden, fordi Vi skal
lære Vores fejl.
Vi skal også gardere os mod fremtiden og planlægge.
Og og Sådan noget, men.
Men, vi behøver ikke at gøre det hele tiden, og vi
behøver ikke at gøre mere end nødvendigt.
Det er lidt ligesom.
Elitesportsfolk, der også optimerer på deres processer, så det ikke brænder
for meget energi af.
Eller cykelryttere, der hvis cykelstel de bliver optimeret til mindste detalje alt muligt.
Og så bliver man så på cyklen efterfølgende, kaster den i grøften.
Men.
Hvad hedder det?
I det de her overflødige tanker jeg taler om i hamsterhjulet.
Hvordan vil du kunne opdage?
Når de når du rammer, altså når de er overflødige.
Hvordan vil du kunne opdage det?
Helt i bund og grund når de kommer, kommer igennem for
anden tredje fjerde gang, så er det i hvert fald ikke.
Så er det nok ikke produktivt længere.
Engang imellem, så tror jeg måske også Det er.
Og så vil jeg tage det bare lige lidt mere afslappet.
Nu snakker vi om sidste gang, at der Der er kører.
Mange spor af tanker.
Og hvor mange kan du huske den fra i går af tanker?
Det bliver en lang række.
Altså.
100 eller 1000 eller?
Det kan ikke gøre det.
Nej Det kan Det kan ikke.
Gøre det, du kan huske?
Ja dem Jeg kan huske altså vi kan godt begynde nu,
men det det det det når vi ikke.
Grundtal.
Og Det er jo så det.
Jeg har næsten lyst til at tage en pose trække ned
over hovedet og sige, Jeg tror godt jeg kunne sætte
mig ned, hvis vi nu havde 24 timer fra nu af.
Så kunne jeg godt sætte dig ned, og så kunne jeg
godt sætte os ned, og så kunne jeg sige fra
jeg står op om morgenen.
Der skete det.
Jeg tænkte det jeg gør det.
Jeg tænkte det, så var den ting der kørte, så var
den ting der kørte.
Jeg tror faktisk muligvis jeg kunne, hvis.
80 plus procent op af det, Der er sket.
Inde i mig.
Og og nogle kloge mennesker har regnet ud, at vi vi tænker 70. 000 tanker i løbet af en Vores vågne timer, og måske er det endnu flere for dig. Det skal jeg ikke kunne sige.
Men, men Der er også nogle tanker, man ikke kan huske
fra i går er det rigtigt.
Så skal der i hvert fald anstrenge mig.
Ja okay.
Hvis jeg, hvis jeg vidste, jeg skulle genfortælle dem dagen efter,
så kunne jeg godt lære dem alle sammen.
Jeg har den fabelagtige evne til at lære udenad.
Jeg bare på en almindelig hverdag.
Det er ikke en ny opgave, jeg stiller.
Dig ja.
Jeg siger bare Jeg har en fabelagtig evne til at lære udenad.
Sådan nogle ting.
Der er mange gode evner, som som du har, som Jeg
tror jeg jeg misunder som Vores lyttere, måske også misunder nyheder.
Ret fantastisk.
De har de har fordele og olie.
Det er fisker efter her.
Det er, at der også er nogle af de her tanker,
der dukker op, som man hurtigt glemmer igen.
Så Det kan være Sådan en tanke om hov har vi
egentlig har vi mælk nok i køleskabet eller?
Bilen tanket eller?
Skal jeg have, skal jeg købe den der regnjakke?
Har du også den type strø tanker kunne man kalde det?
Ja.
Og og Det er tit dem.
Der man ikke nødvendigvis kan huske næste næste dag, giver det mening.
Ja og nej ja, det giver mening.
Nej, ikke for mig.
Nå OK.
Jeg jeg husker.
Du husker alle tanker, der kommer?
På Jeg kan også.
Jeg kan også huske hvordan Det er at ligge i barnevognen
da jeg var lille og fuglene sang og jeg husker
alverdens mærkelige ting.
Og hukommelsen er jo Sådan mærkelige ting.
Man kan bare sætte sig ned og så bladrer tilbage i den.
Så er det der jo alt sammen.
Helt sikkert.
Og og der glemme.
Det er også noget der der sker.
Indimellem glemmer du nogensinde noget?
Jeg kan godt glemme ting, altså en aftale eller et eller
andet, men hvis jeg sætter mig ned.
Og koncentrere mig om det og bladre tilbage.
Hvad kan du huske?
Så så, så kan jeg kalde hvad som helst frem.
Jeg kan kalde hr.
Alle bøger frem dokumenter Jeg har set.
Som en af mine venner sagde, man skal aldrig diskutere med
Heidi om hvad der bliver sagt eller skrevet eller gjort,
fordi den kunne huske det.
Og det forklarer også hvorfor.
Hvorfor du kan det der med at gennemgå en samtale, at
Der er Der er meget.
Jeg kan jeg.
Kan huske tilbage derinde.
Jeg kan huske tilbage Jeg kan.
Jeg kan simpelthen se det for mig som det skete.
Det jeg tænker på.
Det er jo netop at at.
Blev klar over, at du har mange tanker, men jeg gætter
på, at nogle af de tanker, som kommer også til
dig med med skal jeg købe den regnfrakke eller ej,
at du gør noget andet med dem end de der
tanker som som er vigtige.
Giver det mening?
Ja.
Nogle bliver hurtigt lagt i baggrunden, fordi Det var ikke relevant i situationen.
Jeg snakker om det de der strøtanker som som bliver lagt
i baggrunden, som ikke er relevante i situationen.
At at dem dem slipper man faktisk igen, mens når de
kommer, så slipper man dem igen og gør ikke mere ved dem.
Og og Det er det som Det er det der hedder opmærksomhed.
Altså du er opmærksom på tanken, men du gør ikke mere ved dem.
Vi dukker op.
Og.
Det er den.
Evne som du også har til at egentlig være klar over,
der bliver tænkt en tanke, men at slippe den igen som jeg.
Jeg ville pointere fordi tit så føles det som om at
når tanken er der, så er jeg også nødt til
at handle på den.
Jeg er nødt til at bruge den til noget.
Men i forvejen, så er der mange af de her random
ting der der stod igennem hud, som vi ikke gør noget ved.
Og og det at tænke på der var netop at når du.
Når du har de her mange, mange, mange gange, mange tanker.
Om du så.
Vil være villig til at afprøve, hvad der sker, hvis du.
Afkobler der en lille smule fra de her.
Inden den noget socialt efter noget socialt?
Og så se hvad der sker, altså.
Vi kan godt.
Prøve, du skal ikke gøre det for min skyld.
Jeg ved, jeg ved, jeg ved ikke om Jeg kan.
Jeg ved ikke om det virker, men Jeg kan godt prøve.
Fordi vi Vi er kun på udkig efter hvad er det?
Hvorfor?
Hvorfor du bruger dine tanker som du gør?
Og hvad sker der når du bruger dine tanker som du gør?
Og og se om, om de her tankeprocesser, de kan ændres,
og hvad der så ville ske.
Giver det mening og og du skal ikke gøre noget som
helst for min skyld.
Jeg beder dig ikke om at gøre noget, fordi hvis det
hvis Det er Sådan for dig, så kan vi ikke
lave det om.
Det er mere det altså hvordan kan vi?
Hvad er det for noget du forventer at der sker med tankerne?
Og hvad er det, der sker?
Med dig imens?
Og, og når jeg hører dig beskrive.
Inden en fest eller og efter en fest?
Så så.
Vil jeg bare høre hvad?
Hvad er, hvad kunne man skrue på der?
Og hvad ville du forvente?
Altså.
Hvis man nu kunne.
Altså.
Inden jeg tager afsted, så føler jeg Sådan, hvis.
Trang til at se, om ikke lige Jeg kan.
Gennemskue, hvad der skal ske, hvem der kommer og hvordan og hvorledes.
Hvordan konstellationerne, der kunne tænkes at være.
Hvor kunne det være, at jeg kunne tænkes at komme til at sidde?
Eller også skal jeg måske sige før efteråret sætter henne for at.
Kom til at passe bedst muligt ind i den sociale sammenhæng.
Der er nogle gange må præsentere sig.
Kom søndag aften eller hvornår det nu er der.
Og det kunne man måske godt se, om ikke man på
en eller anden måde kunne skære lidt ned på.
Skal du tage noget her?
I den kommende.
Uge ja.
Fedt så kunne det være et et godt sted at afprøve.
Hvad der sker, det kunne vi snakke om næste gang.
Selvfølgelig se om du kan finde nogle nogle ting hvor du
kan afprøve de her ting.
Vi snakkede lidt om i starten med det her den her
øvelse med at scanne rummet igennem.
Og Det var ikke en øvelse, der skulle fjerne tanker.
Det var mere en øvelse der skulle.
Vende dit fokus mod mod noget andet egentlig.
Fordi Sådan som du beskriver dine mange tanker, så Det er
jo en en brusende flod af mange ting og jeg
tænker ikke Det er realistisk at.
Og stoppe en flod, og Det er det faktisk ikke for nogle mennesker.
Tanken er det kommer bare.
Så Det er mere spørgsmål om, hvor fokus er, og Det
er der hvor.
Det er så vigtigt at vide hvorfor man gør hvorfor man
bruger de tanker.
Det er derfor jeg jo lidt inde på at nogle tanker
er måske ikke så vigtige i øjeblikket.
De bliver puttet i baggrunden.
De er ikke vigtige i øjeblikket.
Andre tanker hey Det er super vigtigt og Jeg har et
formål med dem.
Så Jeg synes jo du har demonstreret hvordan du er faktisk
super skarp til at bruge det her fokus her Jeg tror.
Hvis jeg skulle gætte, så handler det udelukkende om hvad for
et formål du har.
Ja at du gør faktisk alting så systematisk, at du vælger.
Præcis hvad Det er du gør med dine tanker.
Giver det mening?
Fordi så det eneste der så ville kunne ændre noget som helst.
Det er jo din holdning, din overbevisning om.
Hvad?
Hvad du skal bruge tankerne til.
Der er ikke nogen evner du mangler.
Det lyder det ikke til.
Jo sværere du har måde har du evner jeg misunder.
Så så det her med at at afprøve hvad?
Hvad vil der ske hvis du tænker< nogle sammenhænge?
Og som man bare får for at gøre det.
Skal vi prøve at aftale at at du gør det et
socialt, og du gør det omkring det her med at gennemanalysere ting.
Det kan vi godt.
Bare for at se.
Hvad der sker.
Hvad er det, du håber at få ud af af Vores forløb her?
Det kunne da være smart hvis man bliver lidt klogere på sig selv.
Jeg tror, Jeg tror aldrig vi bliver færdige med at lære
om verden og om de andre og om os selv,
og hvad Det er, der fungerer og får os til
at køre rundt indeni.
Og hvad forventer du at komme ud af, at du bliver
klogere på dig selv?
Jamen.
Forhåbentlig bliver jeg bedre til sin på den lange bane og
selvregulerende og Sådan på det Sådan helt høje, altså for at.
Krav om mere harmonisk liv ikke?
Det ved jeg godt nu.
Nu snakker vi meget meget stort ikke, men.
Jo et eller andet sted?
Derhen af.
Hvem ved, måske bliver jeg også klogere på, hvordan andre fungerer.
Ja.
Hvad hedder det?
Tror du at at det kunne være nøglen til at få mere harmonisk?
Ja det minder på nogle tankeprocesser.
Det kunne det godt være.
Det er altså alt andet.
Lige så foregår en meget stor procentdel af Vores liv.
Jo indeni.
Ja.
Hvad enten vi vælger at dele dem med andre eller ej.
Fedt.
Jamen lad os aftale, at vi vi tager det op næste
gang, og så ser vi hvad.
Hvad Der er sket og tage det ind så mange forskellige
situationer som overhovedet muligt, når du opdager og og den
måde jeg ser det på.
Det er altså, at vi opdager, når tankerne går i ring.
Altså hov, Det har jeg tænkt nok.
Og.
Altså bruge den energi, der skal til og ikke mere.
Fedt jamen så vil jeg bare sige tak for i dag Michelle.
Endnu engang, og så ses vi i næste næste omgang.
Lad os aftale det.
Ja, Det var altså den anden halvdel af den anden session med Michelle.
Og som Jeg har sagt flere gange, så var de ikke
en typisk session.
Her der prøver jeg at forstå Michelle, men jeg finder ud
af hvor langt Vi er fra hinanden, altså den her måde.
Hun analyserer og kan huske sine tanker på er jo langt
fra Sådan som jeg selv fungerer, og hun siger også
selv at at.
Hun hun ved godt at hun hun gør anderledes tingene anderledes
end de fleste, men Jeg er stadigvæk nødt til at
forstå hvad hvad Det er der fungerer for hende, og
jeg ved jo ikke reelt hvad der fungerer bedst for Michelle.
Det ved hun altså bedst selv.
Hun har mange års erfaring, så det eneste jeg stiller spørgsmål
tegn ved Det er om det fungerer om om Der
er nogle ulemper ved de her strategier her.
Jeg navigerer selvfølgelig efter de metakognitive principper, fordi det tit er
Sådan, at Vores tanker de forhindrer os i ting, så
man kan være så meget inde i sine tankebobler.
At man faktisk glemmer at komme ud i virkeligheden, så Det
kan du sikkert høre, at Det er Sådan mit interne
roadmap når jeg snakker med Michelle.
Så vi nærmer os jo, at jeg egentlig spørger Michelle igen
og igen om hendes overbevisninger om, at de her strategier,
hvorfor bruger hun de her strategier her?
Og Det er det, som man II metakognitiv terapi kalder de
positive metakognition, altså de her positive overbevisninger man har om
hvorfor man gør, som man gør med sine tanker, og
det skal du høre mere om i en senere episode, fordi.
Det han.
Det er så vigtigt en del af metakognitiv terapi og se
på hvorfor man gør som man gør.
De fleste mennesker gør faktisk ting er en god grund.
Og det gælder også for Michelle, så jeg håber, at den
her er lidt atypiske session med Michelle.
Den er den har givet et indblik i, hvor kraftig og
hvor stærke de her positive metakognition der kan være.
Og jeg ved jo heldigvis, fordi Jeg har haft en tredje
session med Michelle også, så selvom det lyder som om
vi kørte lidt fast her, så kan jeg så allerede
nu røbe, at der bag om det hele også sker
en eller anden form for bevidstgørelse hos Michelle, også selvom det ikke lyder som om vi kommer så meget ud af stedet.
Og der var jo en lille antydning her til sidst i sessionen.
Det håber jeg du lagde mærke til, men Det kan du
glæde dig til, når vi senere i den metakognitive podcast
vender tilbage til Michelle.
Du lytter til den metakognitive podcast.
Husk at dele med andre der kunne være interesseret i at
høre om metakognitive psykologi, terapi og mindfulness.