| 26. September 2023
26. September 2023
#21: Michelle 2-1 - sociale situationer får Michelle til at tænke alt igennem
Følg Den metakognitive podcast på youtube
Transkription
Den rå transkription foretaget af Transkriptor.
Velkommen til den metakognitive podcast. Der handler om metakognitiv psykologi. Metakognitiv terapi og mindfulness. Velkommen tilbage til den metakognitive podcast. I de næste 2 episoder der vender vi tilbage til Michelle. De næste 2 episoder er min anden session med Michelle. Og Det er på mange måder ikke en typisk metakognitiv station. Det er ikke Sådan som det oftest plejer at gå, men jeg valgte at tage det med alligevel, fordi jeg tænker, det måske er meget interessant at høre mine session med Michelle. Jeg delte den op i 2 så den 1 halvdel der genbesøger vi Sådan lidt det som foregår i Michelle i vender tilbage til hamsterhjulet og. Der kommer lidt mere på indenfor de her metakognitive principper for hvordan vi forstår Vores tankeprocesser. Så alene Det er den 1 episode her som du vil og høre det handler altså om at finde ud af hvad er det der foregår i Michelle særligt i de her sociale sammenhænge. Så lyt med og hør hvordan jeg opridser tingene, var det jo høre hvordan Det er gået og hvordan vi sammen analyserer. Hvad er det præcist der foregår hos speciel? Og så runder jeg lige episoden er bagefter med hvad hvad? Det er, Vi er på vej til i den næste episode. Så er vi live Michelle og tak fordi du vil være med igen. Det er mega godt at. Jeg har dig til og lave en session mere i metakognitiv. Hvem hvis vi lige skal samle op fra sidst, hvad hvad? Hvad tog du mest med hvad hvad? Hvad er dine? Min highlights fra sidste gang. Det største highlight var jo nok i virkeligheden, at man skulle forsøge at bryde hamsterhjulet ved at skifte til ydre fokus. Ja. Altså det. Det er vist den korteste måde at summe det summe det ned. Fedt jamen og og Det er Det er jo nogle gange så simpelt, så så det virker for simpelt, så så er jeg spændt på at høre hvad hvordan det så er gået. Altså det. Det skal vi ikke kalde det blandede bolcher. Nogle gange er det fungerede virkelig godt. Andre gange har det slet ikke virket. Jeg har haft, der var faktisk en dag jeg Sådan lidt prøvede at bryde det i halvanden time og det lykkedes bare ikke. Så har jeg stoppet med at. Hvad er det nu det hedder og vælge ting ud? Så var min hjerne lige tilbage i det, der optog den før. Så nogle gange har det virket super godt og andre gange har det ikke virket så godt. Og og hvad specifikt har du gjort? Jamen Jeg har. Jeg gjorde det som vi gjorde. Lokalet omkring mig. Og der, Der er ret mange ting i et lokale, hvis man tænker sig om. Og imens du så har siddet og kigget på ting, var det mest det med at kigge ting. Kiggede jeg på dem og tog dem ud. Det er Sådan en, Det er Sådan en, og Det er Sådan en og Det er Sådan en. Og så. Blev ved, indtil jeg havde brudt hamsterhjulet. Og hvor længe var du så ude af dit hamsterhjul? Det er jo det nogle gange, så kan der godt gå en time eller 2 og andre gange så i det øjeblik jeg stopper. Så er hamsterhjulet kort igen. Det er ligesom om det. Bremsede ja. Stoppet nej. Godt. En anden ting jeg tænkte på der faktisk også kan bryde det. Men nu det hedder det, hvis jeg smider mig med telefonen og. Læser noget eller ser youtube eller et eller andet i den stil der. Det bryder det faktisk også. Nu skal det så lige siges. Jeg ser youtube på en lidt speciel måde. Jeg smider mig gerne med min ipad, og det skal gerne foregå i dobbelt hastighed, fordi alt andet er for langsomt. Og så kan jeg godt finde på at på ipaden der kan man lige trække Sådan. Det er jo en stor skærm. Der kan man lige trække Sådan en sidebar ind, og så kan man godt have en webbrowser, hvor man læser noget samtidig. Det er det her med at køre mange ting samtidig. Det er det der med at det det Det er det der skal til for at. For min hjerne føler sig stimuleret på grund, så er den, så er den fyldt. Så så er den fyldt og så er der ikke så meget hamsterhjul. Så er der ikke rigtig plads til hamsterhjul og så ryger det ligesom automatisk i baggrunden. Fordi så er jeg jo optaget noget andet. Og Sådan er det generelt, hvis Jeg er optaget af et eller andet andet tilstrækkeligt optaget. Så glider hamsterhjulet i baggrunden. Det er jo super fede opdagelser du har gjort en af de ting jeg jeg jeg bad dig om Det var at være lidt mere bevidst. Ved ikke om du har har har gjort med vilje. Eller om det bare er noget, Der er sket, men du du virker meget Sådan klar over hvad hvad der sker. Man kommer til at snakke om det, så kommer man også til at tænke over det. Jeg har også tænkt over, at Der er nogle gange hvor hamsterhjulet starter op, hvor jeg faktisk ikke opdager det. Ja, hvordan foregår det? Det er jo det Der er problemet. Jeg er jo ikke bevidst om, at det nødvendigvis sker. Jeg har gjort det, som man nok engang imellem gør. Jeg har snakket med en af mine gode veninder. Og Jeg har også snakket om det som Vi har snakket om, fordi hun er rigtig god ved den. Vi deler mange ting. Og så har. Hun Sådan været så et par gange og prikke mig i løbet af de seneste 14 dage. Prikke mig på skulderen og sige, har du tænkt over om dit hamsterhjul? Det kører lige nu. Ja fordi hun kan godt høre når nogle ting de Sådan lidt gentager sig i Vores samtale. Var du så opmærksom eller havde? Du. Jeg var ikke opmærksom på det. Og Det er faktisk det, Vi skal bruge din din lidt øgede bevidsthed til det at være. Hvad er din egen gode veninde, at du engang imellem opdager, og da nu hoster jeg nu kører tankerne da hvis de ringer. Og, og vi kan se på den måde. Sidste gang der lavede vi den her tegning her og og Jeg har jo lært af dig, at Jeg kan have flere kameraer kørende. Det var der så sød at fortælle mig sidste gang, så Det har jeg nu gjort. Vi har 2 kameraer. Så tak for det. Men men det vi snakkede om sidst, Det var det her hamsterhjul. Og og det vi kunne snakke om nu her. Det var at Der er på en måde 3 niveauer, Der er den nederste niveau, hvor hvor hvor de her trigger tanker sker. Og Det er der hvor hvor Vores liv Sådan set er og Der er Der er en virkelighed, og der kommer bare en gang imellem nogle situationer, hvor vi, hvor følelser vi får tanker, og Det er Sådan som Det er. Og og nogle gange så er de der nogle af dem der der får hamsterhjulet til at starte. Det kan ske nogle gange, og så så er man ligesom derinde i lang tid. Og Det er det andet niveau. Så den kunne også det kunne være hamsterhjul eller det kunne være nogle helt andre ting der sker. Vi snakkede sidste gang om at du også går til den her fritidsaktivitet hvor du er hvor du er helt i den verden og lige nu har du også nævnt at hvis du sidder med med dobbelt youtube hastighed for eksempel og lige læser lidt ved siden af, så er du også lad os kalde det 2 gange youtube her. Jeg jeg. Jeg ville kalde det optaget. Optaget. Ja den er optaget af andre ting. Optaget af andet. Det er super fed måde at sige det på. Så så det forskellige strategier man vælger, og Det er det man gør her. Og Det er det andet niveau. Så hvis det her, Det er det. Første niveau. Så det her, det andet niveau og det tredje niveau. Det er heroppe, hvor vi egentlig figurerer nu her. Jeg tegner lige et par øjne heroppe. Helt øverst over det hele. Der har vi Vores bevidsthed. Og også de de grunde til, at vi egentlig vælger de her strategier her, så Det er også. Det som vi regner med, vi får ud af at gøre, som vi gør. Det er nogle af de overbevisninger, Vi har, og nogle af de oplevelser, Vi har haft tidligere. Så så heroppe i det tredje niveau. Der har vi evnen til at vælge nogle ting. Giver det mening det Det er Sådan Vi skal prøve at forstå og. Selv. Og derfor bruge den her. Det er det her, der foregår. Så kan vi begynde at lave ting om. Så de her 3 niveauer. Det er en måde at. Og se på, hvad det vil sige at at have Sådan en hjerne, som vi render rundt med. Og. Når du så har en veninde, der minder dig om det. Men du ikke selv har opdaget det, så så må det næsten betyde at det her du er i det andet niveau du er i hamsterhjulet. Og din veninde. Hun er faktisk den der så lige gør opmærksom herover. Nu er du da vist derinde så noget af det vi vi prøver med den her. Metode her i det metakognitive. Det er egentlig at. At man øger sin egen bevidsthed og stopper sig selv inden det. Hvor magt i for lang tid? Og noget af det man kan bruge til det. Det er så nogle af de her øvelser her. Så. Du fik en øvelse sidste gang, som handlede om ydre fokus ud af hamsterhjulet ude II virkeligheden. Og den ene grund til at at at lave Sådan noget. Det er simpelthen for at træne opmærksomheden, men du siger også, at du er rigtig god til faktisk at lade dig opsluge af tanker, altså når du er 100% optaget af noget andet. Ja. Så så Det er også lidt. Med hvad? Hvad? Hvad du egentlig vælger at at lade dig optage af, er det rigtigt. Det er det, Det er det jo nok på et eller andet overordnet plan, men. Det handler en gang imellem også altså det der med at altså opsluge. Det handler jo om hvad Der er interessant. Og Det er derfor ja Det er super super skarpt. Hvad er interessant? Der mangler lige Sådan ved jeg. Mangler lige at få skråen ven, den den sidste gang. Nogle ting er bare. Mere spændende end andre, og Jeg er. Ekstremt nørdet. Jeg elsker at grave mig ned i det ene og det andet og det tredje og det fjerde, Jeg har i virkeligheden haft lidt for mange interesser gennem tiden i det øjeblik, Jeg har nær lært. Det er altså også farligt at sige alt ikke, men i det øjeblik Jeg er nået dertil, hvor jeg ikke rigtig føler Jeg kan komme videre eller lære noget mere, så taber jeg også automatisk interessen min i anden. Den lever af at lære den. Elsker det. Den skal helst fodres. Ellers så kommer jeg simpelthen til at kede mig og det det kom det så ved jeg godt. Min far altid sagde, intelligente mennesker keder sig aldrig det dælen byt med løgn, intelligente mennesker keder sig meget mere end alle mulige andre, fordi der der skal meget mere til at holde en stimuleret. Altså. Og så vælger jeg også at sige, at jeg betragter mig selv som værende intelligent det. Håber Jeg er tilfældet. Det er Det er da rimelig godt bud. Og derfor er det Det er. Det er jo ekstra godt for mig, fordi jeg tænker også det her handler om læring, altså det handler om at lære. Okay, Det er Sådan, Det er det der foregår det, og så se om vi kan ændre på. På det der sker, så du får det bedre. Det er Vores overordnede mål i en eller anden forstand. Noget af det der der så kan drille. Det er jo at at det føles som om Det er interessant. Det der foregår inde i hamsterhjulet. Ja Det kan godt være tillokkende fordi man tænker jo så bare lige hvis jeg nu lige kunne vende det rigtigt. Hvis jeg nu lige får de her ting stykket rigtigt sammen, så må det her jo kunne løses. Og det snakkede vi om sidste gang med at at Vores hjerner elsker at løse problemer og elsker at nå i mål. Med problemløsning, og Det er bare et godt kig man får der så så tit så kører i ærmerne løs i forventning om at nå. Til et resultat. I hamsterhjulet. Fordi det kunne nemlig forklare, hvorfor de er så fristende. Noget af det, vi snakkede om sidste gang. Det var det her situationsbestemte benspænd. Når du var i nogle sociale situationer, du skulle til en eller anden fest eller noget andet socialt. At så var havde du snakket om den der at op til? Eventen, der der sker, så stiger tankerne mere og mere og mere, og så kører de virkelig meget. Og så falder de på et tidspunkt også. Det er jo den der kurveform du snakkede om. Og så er det spørgsmålet, hvorfor tror du? At din hjerne, den tænker så meget over det. Jeg har aldrig været skide god til det der med. Sociale spilleregler. Jeg har aldrig rigtig luret, hvad sammenhængen egentlig er, hvilke regler det egentlig er, det kører efter. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det, uanset hvor meget jeg prøver, så kører verden simpelthen efter nogle, altså det der med sociale interaktioner. Det kører efter et regelsæt, som jeg ikke kan gennemskue og. Og Sådan er det bare så kan man så kan man kalde det, hvad man vil, men det kører efter et regelsæt, jeg ikke kan gennemskue, og derfor føler jeg mig altid Sådan lidt. Presset den slags situationer, fordi jeg aldrig helt ved, hvornår jeg kommer til at sige et eller andet, der træder folk over tørt. Og hvornår er det, at jeg skal gøre det ene? Og hvornår er det, jeg skal gøre det andet, og hvornår skal jeg være høflig, og hvornår kan jeg tillade mig at sige fra og. Hvad er det egentlig lige reglerne de er her? Det ville være så meget nemmere, hvis der var et sæt skriftlige regler man kunne forholde sig til. Men Det er der ikke. Det er Sådan en masse uskrevne regler og fornemmelser, og Det er jeg bare ikke særlig god til. Er det Sådan nogle tanker der Der er i hovedet på dig, når du er ude til noget? Det fylder rigtig meget. Hvad er det nu der sker her? Hvad er det, jeg forventes at gøre i den her situation, således at jeg ikke falder udenfor? Og hvordan er det? Det påvirker dig. Vi kaldte det et benspænd sidste gang. Jamen. Det ender jo bare med at at fylde enormt meget inde i hovedet. Ikke? Altså det skide svært at regne ud hvad det egentlig er man forventes at gøre. Og, og hvad betyder det for? Den måde du så er på overfor andre mennesker. Det betyder jeg altid er bagefter på en eller anden måde bagefter trend. Jeg har ikke alligevel kapacitet til at overskue. Og så er det tit at der sker et eller andet og så. Spiser jeg båden fuldstændig som sædvanlig, og enten så får jeg sagt noget forkert, eller så får jeg ikke sagt noget og så bagefter. Så kan det godt være jeg. Det var selvfølgelig Sådan, Det var det, jeg skulle have gjort i den der situation, men Det er først bagefter, det gik op for mig, hvad det egentlig var, der skete eller var, hvad var hvad? Det var jeg egentlig burde have gjort i den situation bagefter. Og hvad sker der så bagefter? Hvis du har været i sagt noget dumt eller? Men altså det så toget jo som regel kort. Og det så altså er det så toget er kørt og så slipper du det eller tænker du også over det? Jamen, så forsøger jeg jo et eller andet omfang og siger okay, hvad kan jeg så lære af? Det går tilbage til situationen, kigger den igennem, hvad blev der sagt, hvad blev der gjort, hvem sagde hvad, hvem gjorde, hvad er der? Var der et eller andet tegn her, som jeg kunne have samlet op lidt tidligere på, hvad, hvad? Hvad det egentlig var, der skete? Og. Hvorfor tror du, at du gør det? Det er jo nødvendigt. Hvordan fanden skal man ellers kunne være sammen med andre mennesker, hvis ikke man drager læreren ud af de fejl, man har lavet og forsøger at undgå at lave dem igen? Det giver rigtig god mening, at man skal lære af sine fejl. Det har jeg også. Forsøgte at gøre i mit liv. Jeg har da også rettet op på nogle fejl. Det er et spørgsmål om hvor meget du tænker over det. Meget rigtig meget. Fordi. Hvis det hvis det hvis det tager overhånd, så har vi et hamsterhjul. Og Det er det, Der er så svært. Fordi hvor går grænsen? Nu er du jo vant til at at tænke systematisk og komme op med løsninger. Og jeg ved ikke om du, hvis du nu tænker på det som problemløsning, du tænker på et problem, og så når du til et resultat eller også så finder du ikke noget resultat. Du tænker problem. Og når til den samme løsning ellers så finder du ikke noget resultat. Og det sker 100 gange. Vil du, vil du så så systematisk som du er vil du så prøve 101 gang 102 gange 103 gange. Så plejer jeg og. Spørger en god veninde til rådets. Også inden jeg kommer til gang nummer 100. Det typisk har man ikke været alene i situationen, der oftest når jeg går ud, så er det, går jeg jo ikke ud blandt lutter fremmede det. Det er der faktisk ikke så mange, der gør, tror jeg ikke. Formoder jeg det? Det gør jeg i hvert fald ikke. Der er typisk nogen, jeg kender. Bedre eller godt? Og Der er heldigvis en hel del undervejs, som Jeg er nået til, at jeg godt kan spørge om, hvad fanden var det, der skete der? Der skete et eller andet. Hjalp. Ja. Jeg kan ikke. Jeg kan ikke gennemskue hvad der skete eller hvad Det var jeg gjorde forkert i den der situation der. Så på et eller andet tidspunkt, der stopper du den her. Den her tænkning. Og spørge nogen til råds? Ja fordi på et eller andet tidspunkt, så når jeg dertil hvor det det der det. Ked af det Det er græsk. Jeg fatter ikke hvad der skete. Hvornår sker det? Jo, Det er ikke efter 100 gange derefter færre gange. Det er et godt spørgsmål. Jeg tror ikke Jeg har talt. At er det Sådan at der går 14 dage eller er det? 5 minutter. Der går nok en dag eller 2. Det går en dag eller 2. Hvad er det et passende niveau? Det ved jeg ikke. Det. Det er simpelthen spørgsmål jeg ikke har et svar på. Noget af det som som? Fremstil jule gør er jo sidste gang der skrev vi ned at du blev sur og gal irriteret og fik lidt ondt i maven ind imellem. Hvis hvis Det er fordi man er inde i sit hamsterhjul og det kværner løs og man så blærer. Påvirket af det. Så er det jo så kunne det give mening? II. Et eller andet omfang for meget. Nogle gange er det faktisk også et ham, som ikke kan lide at blive afbrudt. Yes jeg min hjerne har det på samme måde den den elsker faktisk at at lede efter forklaringer og analysere ting. Og hvis der kommer nogen der afbryder en, så kan man faktisk godt blive en lille smule bidsk. Og. Det er præcis det, Vi skal bruge Vores. Vores tredje niveau til på en bider og venlig måde. Og gribe ind. Når Det har kørt i lang tid. De her tanker her, og man opdager hov. Nu har det da påvirket mit humør, eller det tager simpelthen bare så meget hjernekraft, at jeg ikke kan være ude i virkeligheden. Mm. Og der, Der er vi nødt til at være lidt mere bevidste, særligt i starten, at man simpelthen bliver mere klar over, at Det er det, der foregår. Fordi så længe man ikke er bevidst det som du siger. Det er nogle gange din veninde der der skal gøre dig opmærksom på det. Og hun er der jo ikke altid i dit liv, og derfor er vi nødt til at aktivere lidt mere af det her tredje lag her. Men heroppe er som sagt også. De holdninger, du har til det? Altså. Hvorfor er det nødvendigt at tænke i en dag? For et eller andet du har sagt for eksempel? Jamen så en til 2 dage var det Sådan du sagde. Ja. Ja. Og du sagde sidste gang, at der der kører 10 15 tanker samtidig. Det var derfor jeg gætte på, at du hurtigt kunne komme nogle ture rundt i det her. Hvorfor tror du Det er nødvendigt at tænke over, hvad du har sagt? I et par dage. Det tager bare typisk rigtig lang tid at komme hele situationen igennem, så når man har forstået, hvem der sagde hvad, hvorfor de sagde det, hvilke tanker der lå bagved de at de sagde eller gjorde som de gjorde det. Det tager bare lang tid at gennemskue. Og og Det er lige præcis heroppe. Der ligger jo så nogle antagelser overbevisninger om. Okay så så når du har sagt noget dumt. Så skal du. Gennemtænkt situationen. Forstå hvad? Hvilket hvad folk sagde hvad du sagde, hvornår det sagde det. Og og trævle situationen igennem. Og. Hvordan går det så, hvis der går et par dage med det? Hvad sker der så med dig? Altså. Forhåbentlig ender det jo med, at jeg finder en løsning. Bliver glad nogle gange. Så. Må jeg jo erkende at okay det her. Det kan jeg simpelthen ikke gennemskue. Måske kan jeg finde nogen, der kan fortælle mig, hvad Der er sket. Nogle gange, så har de ikke set det eller ved det ikke lige alt. Et eller andet, lige når jeg sammen med en social situation med venner, så er det jo ikke alle der ser alting hele tiden. Så nogle gange, så finder ikke ud af det, og så er jeg jo så altså dømt til at begå hver en fejl. Jeg begik en gang til på et andet tidspunkt, indtil jeg forhåbentlig finder ud af det. Sidste gang, der sagde du at at Sådan har det altid været for dig. Ja. Så. X antal år der har du? Gjort det her med analysere situationer. Bagud alt hvad Der er blevet sagt. Og. Tænk tilbage på hvad du har sagt og hvordan du kan gøre det bedre. Er altså også blevet bedre til rigtig meget bedre til det end jeg var engang. Altså jeg var en virkelig social klump, da jeg var yngre. Jeg er blevet meget, meget bedre, tydelig normal nej, men bedre. Og og ja, Jeg er ikke ude på og ændre dig eller sige du skal gøre noget andet. Jeg spørger bare om. Om Det har hjulpet og tænke så meget over det. Altså er Det er det den den der mængde af tanker der skal til. Altså. Det fyldte heller ikke så meget i starten, men det Der er Det er efterhånden som Jeg er blevet bedre. De sidste detaljer er svære. Og få til at fungere. Nu det det det kom lettere da jeg var teenager og da jeg var 20 år nu er jeg lidt ældre og. Har ej mistede jeg også forkert, men Jeg har lært rigtig mange ting undervejs de sidste ting. De delte ikke nemme Der er simpelthen nogle ting der flyver over eller under mine retter. Som er simpelthen ikke har lært at aflæse endnu, og. Det ved jeg ikke. Måske lurer jeg den dag, hvad Det er, jeg overser. Og hvad når du når du er i det her situation her, så er er du jo. I de sociale i hvert fald. Også meget inde i tankerne. Mm. Hvad? Lad os lave et tankeeksperiment at du. Fik styr på. På hamster øvelser, der var mindre hamsterhjul i de her situationer her. Hvad ville der? Hvordan ville det være at være dig i de her? Sociale. Relationer. Heldigt at det ikke krævede så mange kræfter. Jeg ved ikke om Det er realistisk, altså den der Jeg har. Jeg har simpelthen ikke den der naturlige blik for en social situation som alle andre tilsyneladende er udstyret med, har det simpelthen ikke. Men, men en ting som som. Hamsterhjul kan gøre. Det er jo netop at man er det andet. I sine egne tanker. Og hvordan påvirker det den måde, du er på sammen med andre? Det ved jeg ikke. Det er jo i virkeligheden svært at se Sådan situationen Sådan helt objektivt udefra. Nu har du din veninde der som. Som du snakker med hvad tror du hun gør i de situationer? Har hun også eller andre? Du kan ikke være inde men men. Men andre har de også det samme hamsterhjul kørende. Ja og nej Der er nogen der har og der langt de fleste har ikke de fungerer tydeligvis på en anden måde end jeg gør, men Der er nogen og Det er sjovt Jeg har. Det er ligesom at have en radar Jeg kan gå ind i et rum og så kan jeg pege de alt efter hvor mange mennesker der nu er 2, 3, 4 5 10 stykker hvor mange det nu er der fungerer på samme måde som jeg gør hvad det angår nu kan jeg pege ud Jeg kan simpelthen se dem med et halvt øje. Og Der er nogle, og Det er måske. 3. 4%. Den danske befolkning er fortrinsvis mænd, der langt flere mænd end kvinder. Som også i et eller andet omfang fungerer på den måde. Hvad for en af måderne? Med andre. Som tænker sig ikke om de sociale situation. Fordi en ting er hvordan du er skruet sammen. Vi har hver Vores genetik og og hver Vores opvækst og Sådan noget, så Vi har selvfølgelig. Der er nogle ting, som vi som vi. Som vi landede på og den anden ting, Det er hvordan du vælger. Altså ud fra det du får det du egentlig forventer. Så Vi har snakket om, at man nogle gange kan forvente et resultat af sin tænkning. Og Det er det jeg lidt fisker efter om. Om du også forventer, at når du når du tænker meget over hvordan du skal være. I det her sociale situationer. Forventer du så, at det her tænkning den hjælper dig? Ja, jeg forventer ikke at det løser alle problemer. Jeg forventer den nu er de værste, lyder det værste ud og spændende bedet. Fordi den fanger mig, hvis Jeg er ved at tale om noget, som nogen finder uinteressant eller tale for meget eller for lidt, eller om Det er forkerte eller måske har den forkerte det forkerte ansigtsudtryk på til situationen. Hvis vi nu skulle leje en social situation nu her. Kan du så prøve at sige højt hvad du ville tænke? Hvis vi nu mødes til en eller anden fest eller et eller andet, så sidder du vi bare og snakker, og jeg fortæller, hvad jeg laver, du fortæller, hvad du laver eller eller noget andet. Hvad er det for nogle tanker, der Der er i dit hoved under Sådan en typisk social ting? Godt. Det var altså første halvdel af min anden session med Michelle. Som du kan høre, så fik vi fastlagt, hvad er det, der foregår? Jeg begynder at ane, at jeg bliver nødt til at dykke mere ind i michelles univers, fordi jeg forstår det ikke helt. Altså Der er nogle af de ting som ja leder efter som Jeg synes er meget massiv, og Det er derfor jeg nu beder Michael om at forklare mig helt præcist, hvad Det er der foregår inde i hende i de her sociale sammenhænge. Hvad der foregår, det hører du i næste episode, hvor vi dykker nærmere ind i præcist hvilke tanker Det er Michelle gør sig, når hun står og taler med andre mennesker. Du lytter til den metakognitive podcast. Husk at dele med andre der kunne være interesserede i at høre om Mette cognitive, psykologi, terapi og mindfulness.