Øvelser til metakognitiv terapi
Skumfidustesten
Du har måske hørt om skumfidustesten af børn. Man lægger en skumfidus foran børn og siger at de må få to skumfiduser hvis de venter med at spise én skumfidus i nogle minutter. Det er altså en lille test i hvor gode børn er til at udsætte et umiddelbart behov.
Evnen til at udskyde sine behov kan heldigvis udvikles. Det gør de fleste når de vokser op.
Bestå skumfidustesten for fristende tanker
Men hvad med tanker?
Når tanker dukker op, er nogle af dem lidt ligesom en fristende skumfidus! Det kan give en følelse af at man ikke kan lade dem være.
Det virker som om der skal tænkes videre over den. Tanken virker vigtig. Men det er kun skabt af at man forventer at det vil give noget godt at tænke videre over den.
De færreste børn ville blive fristet af en kop kaffe. De ville uden problemer vælge at lade kaffen stå. Der er helt sikkert mange andre tanker, din voksne hjerne tænker, som du uden problemer lader ligge. Kedelige emner, som ikke interesserer dig.
Så du har vel et valg, ikke?
Selvom hjerner er avancerede, kræver det bevidsthed at styre dem, så de ikke kører på autopilot. I starten er det derfor nødvendigt at bruge din bevidsthed til at opdage, hvis din hjerne har serveret en fristende tanke.
Hvis du ved, at tanken ikke er god for dig, men tværtimod vil påvirke din krop og dine følelser negativt, er det meget nemmere at lade den passere uden at tænke videre over den.
Det er afkoblet opmærksomhed.
Metakognitive øvelser
En samling af nyttige metaforer, analogier, overvejelser og øvelser.
Dette bruges ofte i metakognitiv terapi, men de kan også være sunde at reflektere over selv.
Brugt i den rigtige sammenhæng og på det rigtige tidspunkt kan de give perspektiv og metakognitive indsigter. Øge evnen til metabevidsthed og hvem ved … øge metakognitiv intelligens. Og dermed øge ens psykologiske trivsel.
Se hele samlingenTak - del gerne samlingen
Jeg håber at samlingen over metakognitive metaforer og øvelser kan bruges af dig selv eller at du kan bruge dem til at hjælpe andre, uanset om du selv er terapeut, pårørende eller kollega.
Du er meget velkommen til at linke til samlingen her - og selvfølgelig til at bruge mine formuleringer af metaforerne, hvis de er nyttige.
— Referencer —
Øvelserne er omskrivninger eller inspireret af litteratur, undervisning eller snak med andre terapeuter. Mange er opstået spontant sammen med mine klienter. Jeg har forsøgt at referere, når jeg er klar over inspirationskilden.
[Ander] Ander, Charlotte: Undervisning i metakognitiv terapi.
[Burlan] Burlan Sørensen, Linda: Undervisning i metakognitiv terapi.
[Burlan, 2018] Burlan Sørensen, Linda: Fængslende tanker, 2018
[Burlan, 2019] Burlan Sørensen, Linda: Stressbehandling med metakognitiv terapi, 2019
[Burlan, 2021] Burlan Sørensen, Linda: Gruppeforløb med metakognitiv terapi, 2021
[Callesen, 2017] Callesen, Pia: Lev mere, tænk mindre, 2017
[Callesen, 2021] Callesen, Pia: Live (podcast), 2021
[Descartes, 1637]: Descartes, René: Discourse on the Method, 1637
[Gunaratana, 2011] Gunaratana, Bhante: Mindfulness in Plain English
[Harris, youtube]
[Harris, 2019] Harris, Russ: ACT Made Simple
Kurser: inspiration fra kurser og andre kursister.
[Mindfulness]: Generelt fra mindfulness litteraturen
[Oechsle] Oechsle, Kim: metaforer som jeg bruger med mine klienter og som ofte er opstået spontant.
[Oechsle, 2023] Oechsle, Kim: Du er en bevidsthed i en hjerne i en krop, 2023
[Rubin, 2023] Rubin, Rick: The Creative Act
[Wegner, 2000] Richard M. Wenzlaff, Daniel M. Wegner: Thought Suppression, Annu. Rev. Psychol., 2000
[Wells, 2009] Wells, Adrian: Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression, 2009