Din indre observatør

Øvelser til metakognitiv terapi

Opdag din indre observatør

Præster, filosoffer og psykologer har beskæftiget sig rigtig meget med vores forhold til tanker. Descartes beskrev det i “Jeg tænker, altså er jeg”.

At erkende sit jeg og at adskille jeg'et fra tanker er noget alle mennesker lærer på et tidspunkt.

Vi ved godt, at “tanker er jo bare tanker”.

Alligevel så kan vi komme til at glemme det – igen og igen! Når vi glemmer det, smelter vi sammen med tanker. Tankerne bliver virkelige for os.

At observere sit jeg som adskilt fra tankerne er en vigtig del af afkoblet opmærksomhed.

Det er også essentielt i mindfulness meditation.

Øvelse i at være en observatør til tankerne

Ligesom du kan observere dine sanser, så vær nu en slags observatør til dine tanker.

Bemærk, at du ikke behøver gøre noget for at tankerne kommer … af sig selv.

Og bemærk, hvordan tankerne også går … af sig selv.

Læg så mærke til forskellen mellem tankerne … og at du, lige nu, observerer tankerne.

Tankerne er dér.

Dit jeg er her.

Du er altså et jeg, der kan observere tanker.

Men er du så det samme som de tanker?


Metakognitive øvelser

En samling af nyttige metaforer, analogier, overvejelser og øvelser.

Dette bruges ofte i metakognitiv terapi, men de kan også være sunde at reflektere over selv.

Brugt i den rigtige sammenhæng og på det rigtige tidspunkt kan de give perspektiv og metakognitive indsigter. Øge evnen til metabevidsthed og hvem ved … øge metakognitiv intelligens. Og dermed øge ens psykologiske trivsel.

Se hele samlingen

Tak - del gerne samlingen

Jeg håber at samlingen over metakognitive metaforer og øvelser kan bruges af dig selv eller at du kan bruge dem til at hjælpe andre, uanset om du selv er terapeut, pårørende eller kollega.

Du er meget velkommen til at linke til samlingen her - og selvfølgelig til at bruge mine formuleringer af metaforerne, hvis de er nyttige.

— Referencer —

Øvelserne er omskrivninger eller inspireret af litteratur, undervisning eller snak med andre terapeuter. Mange er opstået spontant sammen med mine klienter. Jeg har forsøgt at referere, når jeg er klar over inspirationskilden.

[Ander] Ander, Charlotte: Undervisning i metakognitiv terapi.

[Burlan] Burlan Sørensen, Linda: Undervisning i metakognitiv terapi.

[Burlan, 2018] Burlan Sørensen, Linda: Fængslende tanker, 2018

[Burlan, 2019] Burlan Sørensen, Linda: Stressbehandling med metakognitiv terapi, 2019

[Burlan, 2021] Burlan Sørensen, Linda: Gruppeforløb med metakognitiv terapi, 2021

[Callesen, 2017] Callesen, Pia: Lev mere, tænk mindre, 2017

[Callesen, 2021] Callesen, Pia: Live (podcast), 2021

[Descartes, 1637]: Descartes, René: Discourse on the Method, 1637

[Gunaratana, 2011] Gunaratana, Bhante: Mindfulness in Plain English

[Harris, youtube]

[Harris, 2019] Harris, Russ: ACT Made Simple

Kurser: inspiration fra kurser og andre kursister.

[Mindfulness]: Generelt fra mindfulness litteraturen

[Oechsle] Oechsle, Kim: metaforer som jeg bruger med mine klienter og som ofte er opstået spontant.

[Oechsle, 2023] Oechsle, Kim: Du er en bevidsthed i en hjerne i en krop, 2023

[Rubin, 2023] Rubin, Rick: The Creative Act

[Wegner, 2000] Richard M. Wenzlaff, Daniel M. Wegner: Thought Suppression, Annu. Rev. Psychol., 2000

[Wells, 2009] Wells, Adrian: Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression, 2009