Hvilket problem forsøger I egentlig at løse?
Vores hjerner er helt unikke problemløsere. De skal bare tænke på et problem … så begynder de straks at tænke på, hvordan det problem skal løses eller undgås.
Det fungerer godt det meste af tiden. Men det kan også gå galt. For nogle gange låser vores hjerner sig fast i problemer og kommer ingen vegne.
Så er vi endt i dødvande. I stilstand. Kunsten er at opdage det - i tide.
Problem nummer 1
Det starter med Problem 1, et konkret problem, som skal løses. Hjernen tænker på løsninger. Men undervejs kommer den i tanker om nye problemer, som også skal løses.
Og deraf følgende problemer. Nye spørgsmål, nye løsninger, nye problemer. De nye problemer drejer sig om Problem 1, men er ikke længere noget, der fører til løsning af Problem 1. De cirkulerer bare rundt og rundt.
Hjernen fjerner sig selv mere og mere fra det oprindelige problem. Og dermed også fra at finde en løsning på det oprindelige problem, Problem 1.
Efterhånden bruges der mere tid på alt andet end problemløsning af det, det handler om.
Hvis man tegner det som et spejlæg, befinder hjernen sig mere i hviden, som er irrelevante problemer, end i blommen, som er det konkrete, vigtige problem. Og nu er det faktisk blevet et problem i sig selv: Problem 2.
Problem 1 og 2 for en medarbejder
En medarbejder er i gang med at løse en krævende opgave. Medarbejderen tænker over løsninger, men der dukker også tanker op som f.eks. “Kan jeg nå at løse opgaven til tiden?” eller “Er jeg dygtig nok til opgaven? Til jobbet?”.
“Hvad hvis jeg ikke kan løse den opgave?”. “Hvad vil kollegerne sige? Chefen?”
Lige pludselig handler de fleste tanker ikke om opgaven … men om hvorvidt man kan klare opgaven. Tænkningen er gået i selvsving.
Problem 1 og 2 på et møde
I diskuterer hvordan I løser et konkret problem på mødet. Nogle problematiserer løsningen, fordi den medfører nogle nye problemer, som I så også skal løse.
Det kan være ressourcer, det kan være mål. Nogle har måske en helt anden agenda og forsøger at spore diskussionen i den retning. Mødet ender med at fokusere mere på de øvrige emner end på det, mødet skulle handle om. Det afsluttes uden beslutninger.
Problem 1 og 2 for et team på et projekt
I arbejder på at løse et komplekst problem som kan splittes op i en række delopgaver. Nogle af delopgaverne er virkeligt vanskelige at løse. Teamet er dog sikker på at de kan finde løsninger. Teamets fokus er skiftet fra det oprindelige problem til nogle delopgaver. Der bliver arbejdet hårdt og der leveres delløsninger.
Men ingen har tid til at standse op og revurdere, om delopgaverne faktisk er strengt nødvendige for at løse det oprindelige problem. Og ser man på de opgaver, der havde med det oprindelige problem at gøre, har projektet ingen fremdrift.
Lyder det bekendt?
Sådan er det, både når én hjerne og flere hjerner skal tænke over problemer. Vi farer nemt vild. Vi har brug for at standse op.
Metakognitive metoder kan hjælpe
Metakognitioner er blandt andet også de strategier vi vælger når vi tænker. Det bruges både i metakognitiv terapi og til at forstå hvordan vi mennesker lærer og løser problemer.
Det er et almindeligt fænomen, at hjernen er en problemløser og at den kan bide sig fast i problemløsning.
Hjernen kan befinde sig i en tilstand, hvor man er ét med det, man tænker på. Eller i en tilstand, hvor man er klar over sine tanker, imens de tænkes. Begge dele er nyttige. Det er nødvendigt at kunne fordybe sig og fokusere. Det vil typisk være meget detaljeorienteret.
Det er også nødvendigt at kunne hæve blikket og få overblik. Man bliver mere helhedsorienteret. For at hæve det til metakognitivt niveau kræver det også, at man bliver klar over sine egne tanker og sine egne tankestrategier. Man planlægger hvordan man vil tænke over det. Og man evaluerer, om strategien lykkedes.
Det kræver en evne til at monitorere tankeprocesser, mens de sker. Denne evne kan heldigvis trænes. Ligesom motion er den mest effektive metode faktisk bare at bruge evnen. Men man skal vide hvad det er og hvorfor det er vigtigt. Man skal kunne se formålet med at gøre det, netop fordi vores hjerner ellers har tendens til at fokusere snævert på problemløsning.
Hør mere om de metakognitive metoder til problemløsning
Jeg kan tilbyde foredrag og workshops om de metakognitive metoder på din arbejdsplads.
Ydelser
Det kan foregå hos jer eller online på fx Zoom.
-
Oplæg - 30 minutters oplæg til morgen- eller gå-hjem mødet
- En kort introduktion til, hvad det handler om.
-
Foredrag - 60-90 minutters foredrag
- Vi går mere i dybden med det valgte emne,
-
Workshop - 3-6 timers workshop
- Vi anvender metoderne på nogle konkrete problemstillinger på arbejdspladsen.
-
Konsulentbistand og supervision
- Jeg kan hjælpe medarbejdere eller ledelse med konsulentbistand i metakognitive metoder.
- Jeg er uddannet metakognitiv supervisor og kan hjælpe teams med at arbejde efter metakognitive metoder.
-
Hjælp til medarbejdere
- Jeg kan hjælpe individuelle medarbejdere både gennem samtaler og metakognitiv terapi.